Jak zorganizować dobry konkurs na fanpage’u?

Po co Ci konkurs na Facebooku?

To podstawowe pytanie, które naprawdę warto sobie zadać. Prawda jest taka, że wiele biznesów może w ogóle nic nie zyskać przez organizację konkursów, a pieniądze zainwestowane w organizacje konkursu, lepiej byłoby wydać na inną formę reklamy.

Więc bez względu na to czy masz dobry pomysł, najpierw zastanów się jaki cel chcesz osiągnąć przez organizacje konkursu. Przykładowe cele to:

  • rozpoznawalność marki
  • rozpoznawalność konkretnego produktu lub linii produktów 
  • pozyskanie nowych klientów 
  • zwiększenie zaangażowania fanów/klientów

Nie warto robić konkursu tylko dlatego, że „każdy tak robi”. Jeśli nie odstraszyłem Cię tym wstępem i chcesz zorganizować konkurs, bo zacznijmy po kolei..

Zadanie konkursowe na Facebooku. Proste = najlepsze

Przy tworzeniu zadania konkursowego kieruj się trzema zasadami:

Pierwsza – proste zadania konkursowe są najlepsze. Nie komplikuj sprawy. Zbyt skomplikowane zadania będą skutkować małą popularnością Twojego konkursu.

Druga – wymyślaj zadania adekwatne do nagrody. Nikt nie nagra kilkuminutowego filmiku aby wygrać kubek firmowy, a z kolei jeśli zadanie będzie za proste w stosunku do dużej nagrody to konkurs przyciągnie niewłaściwe osoby (nie będą to ludzie, których interesuje Twoja firma, a skusiła ich tylko dobra nagroda i szansa wygrania)

Po trzecie – powiąż zadanie konkursowe z Twoją firmą. Tu masz olbrzymie pole do popisu! Ważne, aby uczestnik w jakiś sposób swoją odpowiedź połączył z Twoją ofertą.

Pomysły na konkurs na Facebooku:

Możliwości jest wiele, pokażę Ci kilka pomysłów na zadanie konkursowe na Facebooku:

  • zrób sobie zdjęcie z naszym produktem
  • pokaż jakieś niecodzienne zastosowanie naszego produktu 
  • opisz w jaki sposób posmarowałbyś naszym kremem czekoladowym kromkę chleba (widziałem takie zadanie konkursowe, kreatywne, prawda?) 
  • zabierz nasz produkt w podróż, pokaż w jakim miejscu z niego korzystasz?

Takie zadania są nie tylko fajniejsze niż „polub, udostępnij i skomentuj aby wygrać”, ale też dużo lepiej spełnią swój cel (przecież konkurs ma trafić do tych ludzi, którzy interesują się Twoją firmą, a nie do przypadkowych osób!)

Działaj strategicznie na Facebooku

Mówiłem o 3 zasadach… a teraz pokażę Ci jeszcze jedną czwartą zasadę, a brzmi ona „działaj strategicznie”. O co mi chodzi? Nie możesz kazać użytkownikom udostępniać czy oznaczać znajomych, ale możesz sformułować taką zasadę, która nie mówi wprost o oznaczaniu lub udostępnianiu użytkowników, a jednak ludzie będą oznaczać swoich znajomych!

UWAGA! Nie mam na myśli zasady „oznacz znajomego, który … (np. tak wygląda po imprezie)”

Na początku roku organizowaliśmy konkurs dla jednego z naszych klientów – firmy robiącej indywidualne nadruki na koszulkach. Z okazji dnia kobiet przygotowaliśmy takie zadanie „W komentarzu napisz kto z Twoich znajomych zasługuje na tytuł SUPERWOMAN 💖„. Zadania nie wymagało oznaczania ludzi, ale zachęcało do tego, a osoby tym chętniej oznaczały swoje żony, mamy, babcie, córki, siostry itd. bo dodatkowo chcieli sprawić im radość tytułem „SUPERWOMEN”.

I co? Da się! Całe case study z tego konkursu znajdziesz na końcu artykułu.

Zgodnie z prawem i regulaminem na Facebooku

Aspekty prawne omawiam szczegółowo w tym artykule, ale warto wspomnieć o nich w dwóch słowach:

  • nie losuj zwycięzcy 
  • nie wymuszaj nienaturalnych reakcji u odbiorców, czyli warunki w stylu: „udostępnij post i polub stronę” są niedozwolone 
  • lepiej mieć regulamin niż go nie mieć

Nie wnikam tu dlaczego czegoś nie wolno, o tym jest osobny wpis, po prostu przyjmij, że takie są zasady i kropka.

Nagrody w konkursach

Konkurs ma spełniać konkretny cel, prawda? W uzyskaniu tego celu pomoże Ci dobranie odpowiedniej nagrody. Chociaż najczęściej słyszy się o nagrodach w formie telefonów czy tabletów, to dużo lepiej jak nagrodą będzie coś związanego z Twoją firmą lub jakiś Twój produkt/usługa.

Wynika to z jednej z zasad, które wcześniej opisałem ale także z tego, że taka nagroda pozwoli skupić odpowiednich ludzi wokół konkursu. Pamiętaj, że w takim konkursie chodzi nam o zaangażowanie odpowiednich osób.

Wypromuj swój konkurs

Dość oczywisty punkt, ale ważny! Poza opublikowaniem postu na Facebooku, zamieść informacje o konkursie gdzie się da: na stronie internetowe, w newsletterze, na plakacie w swoim sklepie stacjonarnym itd.

Reklama na Facebooku dla posta konkursowego

Sam post na Facebooku warto zasilić odpowiednią reklamą. Budżet musisz określić samodzielnie, natomiast chcę podsunąć Ci kilka pomysłów na potencjalne grupy odbiorców, które mogą być zainteresowane konkursem:

  • fani Twojego fanpage (jakie to oczywiste!) 
  • znajomi fanów Twojego fanpage’a + dodanie zainteresowań związanych z Twoją branżą 
  • osoby, które odwiedzają Twoją stronę internetową 

oraz grupy lookalike do tych grup odbiorców.

W samym poście konkursowym warto także zachęcić użytkowników do tego aby udostępnili ten post. Oczywiście nie może być to wymagane do wzięcia udziału w konkursie… ale można zachęcić.

Jak wygląda dobrze zrobiony konkurs na Facebooku?

Tutaj zobaczycie przykład konkursu który organizowaliśmy dla jednego z naszych klientów.

Dlaczego ten konkurs dla koszulkazpomyslem.pl jest spoko?

  • zadanie konkursowe jest tematyczne (w związku z dniem kobiet), jednocześnie jest łatwe więc ludzie chętnie reagują 
  • nie wymagany oznaczania innych osób ale uczestnicy konkursu chętnie to robią 
  • przez oznaczanie swojej drugiej połówki faceci mogą „zapunktować” więc chętnie to robią 
  • komentarze uczestników są długie więc według Facebooka, są bardziej wartościowe co pozytywnie wpływa na zasięg organiczny

Zajrzyjcie też na stronę mojego klienta – kliknij tutaj i przejdź na stronę www

autor: Patryk Janusz