Konkurs na Facebooku – jak go zorganizować zgodnie z prawem?

Organizacja konkursu na Facebooku to ciekawy temat… szczególnie, że większość fanpage’y robi to źle. Losowania, brak jasnych reguł konkursu, naruszanie regulaminu Facebooka, „rozdawania” (które często są zakamuflowanym losowaniem) to najpopularniejsze grzeszki popełniane przez administratorów fanpage’y. W tym artykule skupimy się na tym jak zorganizować konkurs na Facebooku aby:

  1. Konkurs był zgodny z prawem
  2. Nie dostać bana od Facebooka

Co ma kodeks cywilny do konkursu na Facebooku?

Zgodnie z prawem konkurs to publiczne przyrzeczenie (zobacz przepisy art. 919-921 kc). Chciałem o tym tylko nadmienić, żeby było wiadomo jakie przepisy regulują organizowanie konkursów i gdzie tych przepisów szukać.

Regulamin konkursu na FB

W konkursach które mają bardzo proste i jasno określone zasady napisane w poście, regulamin nie jest konieczny (ale oczywiście jest przydatny!). Pamiętaj o tym, że jeśli nie masz regulaminu – to kodeks cywilny reguluje zasady Twojego konkursu!

W każdym innym wypadku trzeba zrobić regulamin. Co warto określić w regulaminie konkursu na Facebooku?

  1. Warto doprecyzować ograniczenia wiekowe uczestników konkursu
  2. Określ ograniczenia związane z obszarem na jakim obowiązuje konkurs

Skoro konkurs to… nagroda

Jak już coś obiecujesz w konkursie to dotrzymuj słowa i dołóż wszelkich starań aby zwycięzca otrzymał nagrodę. Niby jest to mega prosty punkt ale widziałem już konkursy które obiecywały duże nagrody a potem organizator olewał zwycięzców, dlatego zwracam na to uwagę. Dotrzymuj słowa.

Pamiętaj, że przyznanie nagrody, która obiecujesz w konkursie to też obowiązek prawny!

Udostępnij, oznacz znajomych, skomentuj…

Na pewno codziennie widzisz konkursy których jedynymi warunkami do wzięcia udziału są: udostępnienie posta konkursowego i oznaczenie X znajomych.

Takie konkursy to najczęstszy błąd który popełnia 9 na 10 administratorów fanpage’y. Regulamin Facebooka zabrania wykorzystywania prywatnych osi czasu użytkowników Facebooka w związku z promocją fanpage’a.

Więc jeśli nie chcesz dostać bana to lepiej tego nie rób.

…a my wylosujemy zwycięzcę

To kolejny popularny błąd, który często widzimy razem z poprzednim punktem. Jeśli o tym kto wygra Twój konkurs, decyduje los (np. loteria, losowanie) a nie zgłosiłeś tego izbie celnej to działasz nielegalnie i narażasz się na odpowiedzialność karno skarbową (brzmi groźnie, co nie?).

W wypadku jakiejś kontroli, przed odpowiedzialnością nie uchroni Cię tłumaczenie że to „tylko konkurs na Facebooku”. Lepiej pamiętać o tym wcześniej. Kolejną sprawą jest to, że w razie „wpadki” karę możesz ponieść nie tylko Ty ale też osoba która wygrała, więc losowaniem narażasz nie tylko siebie, ale także zwycięzcę/ów konkursu.

Więcej o tym jak organizować konkursy znajdziesz w tym wpisie.

autor: Patryk Janusz