Podkręcanie zasięgów na Facebooku – jak działa algorytm Facebooka?

Myślisz i myślisz nad tym co by tu dziś poszło na Twój fanpage. Wszyscy znajomi mówią, że fanpage to teraz przyszłość, z resztą sam widzisz, że Twoja konkurencja rozwija swoje fanpage’y, więc i Ty musisz!

Szukasz w internecie fajnego zdjęcia, pobierasz, wrzucasz do programu żeby dodać jakiś filtr, obrócić i przyciąć fotke. Może coś by napisać na tym zdjęciu? Tak! To jest myśl! Najlepiej pytanie bo to sprawia, że klienci chcą poznać odpowiedź!

A dalej… piszesz tekst, poprawiasz go, piszesz od nowa (przecież nie opublikujesz byle czego, prawda?), chcesz pokazać, że Twoja firma jest fajna – dodajesz emotki, starasz się rozbawić odbiorców. Tak! Mamy to! Post jest gotowy publikujesz i… zasięg tego posta to ledwo 5% Twoich fanów na fejsie.

Straszne, co?

Facebook od lat ucina zasięgi postów.

Od kilku lat Facebook regularnie zmniejsza zasięgi postów, jeśli prowadzisz jakiś fanpage to na pewno widzisz to doskonale. Posty nie docierają do takiego grona odbiorców jak kiedyś, a więc nie wzbudzają takiego zainteresowania jak wcześniej.

Dlaczego tak się dzieje?

Facebook to przede wszystkim portal społecznościowy. Społecznościowy czyli taki, na którym to społeczność, czyli ludzie, są najważniejsi! Założenie jest jak najbardziej słuszne, prawda?

Jednak efektem tego założenia jest to, że Facebook ustawia swój algorytm tak aby był on jak najlepiej dostosowany do swojej społeczności, a to oznacza, że Facebook będzie wyświetlał Twoje posty, takim odbiorcom, którzy są w jakiś sposób związani z Twoją marką i reagują na Twoje posty.

Algorytm Facebooka w praktyce

Trochę upraszczając działa to tak, że publikujesz post, a Facebook wyświetla go tylko niewielkiej grupie Twoich odbiorców i czeka… czeka na reakcje ludzi. Jeśli Twój post podoba się odbiorcom, to znak dla Facebooka, że post jest fajny, więc Facebook będzie wyświetlał go dalej i dalej… tak to działa!

Cały szkopuł tkwi w tym, żeby tworzyć takie treści, które sprawiają, że odbiorcy chcą na nie reagować!

I tu od razu pojawia się problem. Facebook niedawno wypuścił update swojego algorytmu. Aktualizacja sprawi, że drastycznie spadną zasięgi fanpage’y, które stosują:

  • konkursy działające na zasadzie „polub fanpage, polub post, oznacz znajomego, skomentuj a może coś od nas wygrasz”
  • clickbaitowe nagłówki kierujące do stron małej wartości

Jak tworzyć posty aby mieć duże zasięgi?

To problematyczne zagadnienie bo każdy fanpage działa na trochę innych zasadach. Jednak wciąż jest kilka uniwersalnych porad, które działają niemal zawsze i mogą podnieść zasięgi Twoich postów nawet o 500% bez wydawania pieniędzy na promocje.

Przygotowałem spory materiał na ten temat, kliknij tutaj aby dowiedzieć się więcej.