Prowadzenie fanpage na Facebooku – ile to kosztuje?

W dobie non-stop zmieniającego się algorytmu Facebooka i rosnących kosztów reklamy na Fejsie ale też w kontekście nowych możliwości jakie pojawiają się na Facebooku… czasami po prostu łatwiej jest zlecić prowadzenie fanpage’a komuś innemu, niż robić to samemu.

I tu zanim się jeszcze poznamy, dowiemy czegoś o Twojej firmie… od razu słyszymy pytanie – a ile to kosztuje? Wtedy bierzemy głęboki oddech i spokojnie odpowiadamy słowami „to zależy”. Od czego? O tym opowiemy w poniższym artykule.

Strategia social media, czyli skuteczne prowadzenie fanpage’a

Indywidualna strategia (a nawet zwykły – pomysł na to jak prowadzić fanpage) wymaga czasu, analiz, testowania, wiedzy. Potrzebny jest czas na poznanie firmy i rynku, grupy docelowej, przetestowania różnych metod, aby wybrać te najskuteczniejsze. A przecież Facebook się cąły czas zmienia, więc dorzućmy do tego bezustanny rozwój i szkolenia.

To wymaga czasu, doświadczenia, pracy, a często – tego wszystkiego na raz.

ALE TO WŁAŚNIE DZIAŁA!

Jeśli wyjdziesz na ulicę na Twoim osiedlu i zaczniesz krzyczeć „jagodzianki jagodzianki!” nie sprzedasz ich prawdopodobnie tyle co latem na plaży lub wieczorem pod akademikiem. Dlatego potrzebna jest wiedza na temat grupy docelowej, kim są ci ludzie, co lubią i w jaki sposób najlepiej się z nimi komunikować.

Koncepcja tworzenia postów, wydarzeń, konkursów, styl językowy, spójna grafika to wszystko składa się na dobry fanpage, który działa i spełnia założony cel.

Przestrzeganie zasad i przepisów

Do tego wszystkiego dochodzi dbanie o sprawne funkcjonowanie profilu w social media. Jeśli zajmuje się tym osoba niedoświadczona, (a często tak się właśnie zdarza… bo przecież „szef kazał”) nie trudno o pomyłki, błędy, niedopatrzenia. Trzeba wiedzieć jak działa Facebook, na czym AKTUALNIE opiera się jego algorytm, co można a co nie.

Oczywiście – najpowszechniejsze błędy administratorów to te związane z prowadzeniem konkursów (o tym będzie osobny wpis). Nawet te popularne strony dużych firm wciąż „wpadają” konkursami opierającymi się na losowaniu – co jest niezgodne z polskim prawem, lub wymuszaniem likeów, udostępnień, oznaczeń itp. – co z kolei niezgodne jest z zasadami Facebooka.

Facebook obcina zasięgi fanpage’om, które w nienaturalny sposób wymuszają reakcję i zasięgi na swoich stronach. Po co inwestować kasę w reklamę, kasę w obsługę fanpage’a i kasę w nagrody konkursowe jeśli przez nieprawidłowe działanie Facebook obetnie zasięgi kolejnym Twoim postom?

Komentarze na Facebooku. Bieżące reagowanie na komentarze

Wydaje się, że o tym jak ważny jest odpowiedni sposób komunikacji z odbiorcami i klientami za pomocą social media wspominać nie trzeba… a jednak Facebook wciąż pokazuje mi złe przykłady!

Przy wyborze agencji, która zajmie się twoimi social media pamiętaj, że prawdopodobnie zajmie się ona również komunikacją z odbiorcami. Są nimi także klienci, którzy coraz częściej chcąc szybkiej reakcji marki piszą na jej fanpage’u – nie tylko w prywatnej wiadomości, ale też na wall’u, w komentarzach czy recenzjach.

Jaki ma to wpływ na Twój fanpage?

Ogromny! Reakcja administratora czy moderatora jest tu niezwykle istotna. Nie tylko sprawność komunikacji się liczy, ale też jej sposób. Odpowiednia reakcja na negatywny komentarz może szybko zażegnać kryzys, nie dopuścić do jego powstania, ale nawet zamienić go w pozytyw!

Przemyślana kampania = Skuteczna reklama na Facebooku

Przy wyborze agencji warto zwrócić uwagę czy będą prowadzić także Twoją reklamę na Facebooku, a w szczególności na to – w jaki sposób będą prowadzić tę reklamę! Dlaczego? Bardzo dużo firm skupia się tyko na kliknięcie w przycisk „promuj post” i uważa, że na tym kończą się możliwości reklamowe na Facebooku.

W 9 na 10 przypadków reklama przez przycisk „promuj post” nie jest skuteczna i kosztuje nawet kilkukrotnie drożej niż reklama stworzona przez system Managera Reklam.

Pamiętaj, że Facebook Ads to znacznie bardziej skomplikowany system. Przecież tu nie chodzi o to, żeby mieć fanapge i reklamę bo wszyscy tak mają, tylko to by one działały na Twoją korzyść!

Co wpływa na cenę prowadzenia fanpage’a?

Poniżej prezentujemy kilka wytycznych, które bierzemy pod uwagę  wyceniając prowadzenie social media i reklamę na Facebooku:

  1. Wielkość fanpage’a – co ciekawe to wcale nie oznacza, że im większy tym drożej.
  2. Branża, specyfika rynku – czyli poziom trudności w dotarciu do klienta, utrudnienia w komunikacji, itp. 
  3. Ilość postów i częstotliwość publikowania – nie ma reguły co do złotego środka w ilości postów w fp, czasem jest to kilka razy dziennie, a czasem wystarczy raz-dwa w tygodniu. Przy każdej wycenie przedstawiamy sugerowaną ilość postów. 
  4. Cele i strategie klienta – czy fanpage ma pełnić rolę wizerunkową, edukacyjną, komunikacyjną, sprzedażową – to wszystko wpływa na ilość i sposób pracy, więc również na wycenę. Często te role też się mieszają ze sobą, ale staramy się zawsze wyodrębnić rolę wiodącą. 
  5. Grafika – czy firma posiada bazę materiałów zdjęciowych lub np. swojego grafika, który dostarczy nam materiałów, czy tego typu prace są po naszej stronie. 
  6. Zdjęcia – jeśli sesje zdjęciowe i stworzenie identyfikacji graficznej leży po naszej stronie – wyceniamy to dodatkowo. 
  7. Moderacja – czy klient sam zajmuje się udzielaniem odpowiedzi na komentarze, wiadomości itp. czy jest to po naszej stronie, choć zwykle zajmujemy się tym w pakiecie 😉. 
  8. Dodatkowe akcje – takie jak konkursy, wydarzenia itp. Zawsze uwzględniamy w wycenie planowane działania towarzyszące podstawowemu prowadzeniu fanapage’a.

Prowadzenie fanpage cennik – a więc… do rzeczy!

Prowadzenie fanpage’a to usługa którą trudno ubrać w ramy jakiegoś „standardowego pakietu”. Dlaczego tak uważamy? Każdy fanpage jest inny, ma innych odbiorców, którzy inaczej reagują. Dla każdego fanpage’a działają inne rzeczy. Trochę nie zgadzamy się z firmami, które oferują standardową usługę dla każdego, wolimy aby fanpage, które prowadzimy miały swój indywidualny charakter.

Więc jeśli zależy Ci na czymś więcej niż po prostu „wrzucaniem postów” napisz do Patryka biuro@artyscireklamy.pl i umów się na bezpłatne konsultacje.

autor: Dorota Guzińska