fbpx

5 kroków do zwiększenia sprzedaży dzięki Facebookowi. Odcinek 1: Grupa docelowa.

Większość przedsiębiorców już zdaje sobie sprawę z tego jak istotna jest obecność w sieci, jednak zdanie „Internet jest ważny dla prowadzenia biznesu” było aktualne jakieś 10 lub nawet 15 lat temu. Obecnie działanie w sieci jest nie tylko niezwykle pomocne, ale też niezbędne i konieczne dla prawidłowego funkcjonowania firmy.

Prowadząc biznes musimy zawsze obserwować zmiany technologii, trendy w Internecie, a zwłaszcza w social media… I nie chodzi tu wyłącznie o wizerunek firmy, a o jej ogólną kondycję, o rozwój i sprzedaż, czyli po prostu o funkcjonowanie biznesu. Świadome zamykanie się na media społecznościowe jest zwyczajnym strzałem w kolano, dotyczy to niemalże każdej branży i absolutnie każdej firmy, która chce się rozwijać i zwiększać grono klientów.

Teraz pochylimy się nad Facebookiem – królem social mediów, szefem ‘internetów’ i uzurpatorem naszego wolnego czasu 😉 Opowiemy jak wykorzystać narzędzia facebooka do rozwoju firmy, budowania marki i – przede wszystkim – zwiększania sprzedaży!

W czterech krokach (a raczej filarach całej działalności biznesowej w tym portalu) opiszemy w jaki sposób korzystać z możliwości jakie on daje. Co tydzień pojawiać się będą kolejne wpisy z tej serii.
A na pierwszy ogień idzie:

I Stwórz swoją grupę docelową

To podstawa, z której wynikać będą wszystkie kolejne działania, dlatego warto zająć się tym na samym początku, zanim jeszcze nawet założymy profil firmowy na Facebooku. Znajomość swoich oczekiwań, możliwości i własnej oferty przyda się z pewnością na wielu etapach. Nieco inaczej wyglądać będzie określanie grupy docelowej już przy tworzeniu kampanii płatnej w Menadżerze Reklam niż przy wstępnych ustaleniach na papierze, jednak lepiej nie odkładać tego na później. Dobrze określona grupa docelowa pomoże Ci nie tylko odnaleźć swoich klientów i zainteresować ofertą, ale też zaoszczędzić w czasie kampanii reklamowej.

1. Zastanów się jaki jest twój produkt (/oferta usług) i kto Twoim zdaniem mógłby być nim zainteresowany.

2. Poddaj to konstruktywnej krytyce 😉 warto nieco zawęzić tę grupę. Określając dokładniej, weź pod uwagę płeć, przedział wiekowy, miejsce zamieszkanie, status społeczny, stan cywilny, zainteresowania, sposoby spędzania wolnego czasu (wszystko co przychodzi ci na myśl).

3. Pomyśl o tym jacy są twoi dotychczasowi klienci (jeśli prowadzisz już działalność, sprzedajesz swoje produkty). Czy łączy ich jakaś wspólna cecha. Jeśli tak – to jaka?

4. Jakich klientów chciałbyś mieć? Być może dotychczasowa grupa Twoich klientów nie jest dla ciebie wystarczająca, chcesz ją poszerzyć, zdobyć nowych. Zastanów się więc kogo szukasz i dlaczego te osoby miałby zainteresować się twoją ofertą. Bardzo ważne jest, by wiedzieć do kogo tak naprawdę chcemy trafić. Pomoże to nie tylko stworzyć w przyszłości sprawną i skuteczną kampanie reklamową, ale też wybrać odpowiednią strategię prowadzenia samego fanpage’a. Ułatwia to przygotowanie zarówno treści, jak i formy postów dopasowanych do Twoich odbiorców. Zapewni ci to pozytywne reakcje, po prostu lepiej zrozumiesz się ze swoimi potencjalnymi klientami.

5. Przeprowadź analizę konkurencji. Pomyśl o tym, jaka firma jest obecnie twoim największym rywalem na rynku albo jakie konkurencyjne firmy znajdują się w pobliżu Twojej? Jeśli prowadzą swoje strony na facebooku to obserwuj je bacznie i wyciągaj wnioski. Sprawdzaj nie tylko w jaki sposób komunikują się ze swoimi fanami, ale też kim są te osoby. Istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że mogłyby być Twoimi klientami, wyciągnij wspólny mianownik i skieruj się na taką grupę reklamę ze swoim fanpagem.

To tylko wstępne porady, które mogą pomóc ci nakreślić grupę osób które są zainteresowane tematyką, w której działasz i które (jeśli nawiążesz z nimi dobry kontakt) mogą zostać Twoimi klientami.

Jeśli masz już założonego fanpage’a firmy, zaczynasz zamieszczać na nim wartościowe treści (mając wciąż na uwadze cechy grupy, którą określiłeś na samym początku) i zdobyłeś pierwsze „lajki” czas na kampanię reklamową.
Teraz możliwości pojawi się znacznie więcej. Na początek należy założyć Menadżera Firmy, w którym możesz tworzyć różne kampanie reklamowe do Twojej idealnej grupy docelowej. Manager pozwala także śledzić dokładne efekty kampanii i statystki (np. ilość wyświetleń, ilość reakcji na reklamę, ogólny odbiór reklamy wśród odbiorców a także zwrot z reklamy!).

Jednak bardziej dokładnym i bogatym w opcje i możliwości narzędziem (również bezpłatnym) jest Facebook Audience Insights.

Dzięki niemu zyskujesz ogromną wiedzę na temat wszystkich użytkowników portalu. Wystarczy wprowadzić kilka danych na temat swojej grupy, które już znasz (zainteresowania, demografia), a facebook sam podpowie ci jakie strony lubią te osoby. Możesz się wówczas nimi zainspirować (już sama zmiana sposobu prowadzenia strony na trochę bardziej zbliżony do fanpage’a bardziej popularnej konkurencji może przysporzyć ci fanów) lub ustawić kampanię właśnie na fanów tych stron (uwaga – jest to możliwe tylko jeśli taka strona ma powyżej 20 tysięcy fanów!). Świetną opcją Audience Insights jest też możliwość sprawdzenia kim są twoi fani. Dzięki statystykom odwiedzeń strony możesz dowiedzieć się o nich znacznie więcej, np.:
– konkretne dane demograficzne,
– branże, w których pracują Twoi odbiorcy,
– jaką aktywność przejawiają na Facebooku.

Możliwości jest znaaaaacznie więcej, poznasz je po dokładnym przejrzeniu panelu w tym narzędziu. Dobrze targetowana reklama powinna być też dostosowana do odbiorców formą i treścią, ale o tym w kolejnym odcinku 😊