8 powodów, przez które Twój biznes może upaść. Część 1/2
Według statystyk około 90% start up’ów upada w ciągu pierwszych dwóch lat działalności. Nie dotyczy to tylko firm z branży nowych technologii. Każdy z nas zakładając własny biznes musi liczyć się z bardzo wysokim ryzykiem.
O ile powinniśmy starać się myśleć o tym, co zrobić by nasza działalność znalazła się w tej wąskiej grupie firm, które odniosły wielki sukces, o tyle nie obędzie się bez poznania najbardziej powszechnych powodów upadku i największych zagrożeń, które zgotować możemy sobie sami.
1. Nieznajomość rynku i konkurencji
To jedna z najpowszechniejszych przyczyn katastrof biznesowych. Żyjemy przekonaniem, że najbardziej liczy się pomysł, więc kiedy już się taki znajdzie to ślepo dążymy do wprowadzenia go w życie. Nie o to jednak chodzi. Założenie własnego biznesu zawsze musi poprzedzać dokładna analiza rynku. Często w toku takich badań okazuje się, że nasz pomysł jednak nie jest tak wyjątkowy albo na odwrót – czegoś takiego jeszcze w ogóle nie było. Wbrew pozorom nie jest to taka idealna wizja, brak podobnych usług na rynku sprawia, że nie mamy żadnej możliwości wzorowania, a także żadnego sygnału, że nasz biznes jest potrzebny. Wprowadzenie zupełnie nowego produktu na rynek jest wyjątkowo ryzykowne, a badania rynku- kosztowne.
2. Brak ogólnej strategii
Kolejny gwóźdź do trumny Twojej firmy. Powodowani początkowymi sukcesami startujemy z ogromną motywacją i wizją sukcesu… gdy nagle spotykamy się z pierwszymi poważniejszymi problemami, często nie wiemy jak sobie z nimi poradzić. Jeżeli już decydujemy się na rozpoczęcie pracy nad własnym projektem biznesowym musimy dokładnie opracować naszą strategię działania. Oznacza to stworzenie długoterminowego kierunku i zakresu działania firmy z uwzględnieniem celów oraz możliwych zagrożeń. Jeśli zaś „pójdziemy na żywioł”, bo przecież nasz pomysł sam się obroni musimy liczyć się z tym, że możemy trafić w ścianę.
3. Złe gospodarowanie finansami firmy
„Brak wystarczającej ilości środków finansowych” to właśnie najczęściej podawana przyczyna upadku przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości. Można uznać to za przypadek, kwestie kompletnie od nas niezależną… ale po co? Skoro doskonale wiemy że zwykle zależy to od samych przedsiębiorców. Jeśli nie mamy wystarczającej ilości środków – nie zaczynajmy nowego projektu, zrezygnujmy z przedsięwzięcia, postarajmy się o dofinansowanie, dotacje lub oszczędźmy wystarczającą ilość środków na rozpoczęcie działalności.
Cała sztuka tkwi w odpowiednim gospodarowaniu finansami, co nie jest proste, ale z pewnością – konieczne! Warto więc w tym celu zdecydować się na odpowiednie szkolenie czy kurs, jakiekolwiek przygotowanie teoretyczne, bo gospodarowanie finansami firmy to najważniejsza kwestia w biznesie!
4. Wybór nieodpowiednich narzędzi marketingowych
Chociaż może wydawać się, że im większa reklama i im bardziej różnorodne narzędzia marketingowe tym większe jest prawdopodobieństwo sukcesu to jest to jedno z niezawodnych sposobów… ale na położenie firmy na łopatki! Nie wystarczy zainwestować w reklamę większej sumy pieniędzy, by przyniosła natychmiastowe efekty… byłoby zbyt łatwo. Jeżeli nie poznasz swojej grupy docelowej, jeśli nie dowiesz się gdzie bywają to nigdy do nich nie dotrzesz. A kierowanie swojej reklamy do losowych osób to zwyczajne wyrzucanie pieniędzy w błoto. Poza tym nie każde narzędzie marketingu czy instrument reklamy jest odpowiedni dla Twojej branży czy modelu biznesowego. Dlatego jeśli zależy Ci na dobrej i skutecznej reklamie przestań kierować się przeświadczeniem „im więcej tym lepiej”. Zacznij podchodzić do tego bardziej analitycznie, lub powierz to zadanie osobom, które mają już doświadczenie i wykształcenie, które pomaga trafnie określić jaka reklama i w jakim miejscu będzie dla Ciebie najlepsza.
… ciąg dalszy w przyszłym tygodniu.
autor: Dorota Guzińska