blog - model aida co to jest

AIDA – co to jest? Czy model AIDA jest ważny w marketingu?

Zakłada się, że udana reklama powinna spełniać cztery warunki ustalone zgodnie z formułą AIDA. Formuła, mimo, że jest stara jak świat, to wciąż jest aktualna 😉

Skrót pochodzi od angielskich słów oznaczających kolejno:

  • Attention – przyciągnięcie uwagi
  • Intrest – zainteresowanie produktem
  • Desire – wywołanie pragnienia
  • Action – pobudzenie do działania

Jak widać AIDA zakłada cztery, następujące po sobie etapy reakcji konsumenta. Więc zacznijmy od początku.

AIDA – Attention. Zwrócenie uwagi

Pierwszym etapem reakcji odbiorcy jest zwrócenie jego uwagi. Skuteczna reklama musi zostać zauważona. Bez tego elementu nie ma mowy o przejściu dalej.

Poza tym, ten etap ma jeszcze jeden cel – zwrócić uwagę tych odbiorców, którzy są w Twojej grupie docelowej.

Zwracanie uwagi klienta w praktyce

  • “Szukasz laptopa?” – zwróci uwagę przede wszystkim tych osób, które tego laptopa szuają.
  • “Lekarzu! Ten nowy…” – zwróci uwagę lekarzy
  • “Stres? Praca, dom, dzieci i tak w kółko. Mamy na to sposób…” – osoby dorosłe żyjące w stresie

Nie twierdzę, że wśród proponowanych grup będą tylko osoby chcące kupić laptopa czy lekarze, ale zwracając się w bezpośrednio sposób mamy większą szansę do nich trafić.

AIDA – Interest. Zainteresowanie

Kolejnym krokiem jest wzbudzenie zainteresowania Twoją ofertą. Skoro ktoś zwróci uwagę na reklamę to może zainteresować go to co masz do powiedzenia.

Klient poświęci czas na szukanie informacji o Twojej ofercie (lub ofercie konkurencyjnej), ale to też dobry moment na to aby wyręczyć klienta i “podać mu” takie informacje.

Mówiąc o “podaniu” mam na myśli np. wyświetlenie odpowiednich informacji w reklamach.

AIDA – Desire. Pożądanie

To nic innego jak wzbudzenie chęci skorzystania z naszej oferty. Innymi słowy, klient, musi chcieć, musi wierzyć, że Twoja oferta jest dla niego najlepsza.

Pożądanie nie zawsze objawia się tym, że klient fanatycznie wyznaje Twoją ofertę i kupuje byle mieć Twój najnowszy produkt. Chodzi o to aby klient był przekonany, że Twoja oferta rozwiąże jego problem.

Upewnij go w tym:

  • pokaż referencje
  • udziel gwarancji satysfakcji
  • pokaż poprzednie realizacje
  • pozwól klientowi poczuć się tak jakby już miał ten produkt

AIDA – Action. Działanie 

Czyli podjęcie działania. To ostatnia faza, która ma jeden cel. Kliencie, wiesz, że to co mam jest dobre, chcesz tego… to po prostu kup / skorzystaj z oferty / umów się na spotkanie.

Działanie może być różne, ale bez względu na to jaki jest Twój cel i do jakiego działania chcesz zachęcić użytkownika – zrób to.

Klient zwrócił na Ciebie uwagę, zainteresował się ofertą, czuje potrzebę skorzystania, więc po prostu zachęć go do wykonania pierwszego kroku!

W jaki sposób zachęcić do działania?

Czasami wystarczy prosty zwrot “umów się na zabieg” albo “kup teraz”, a czasami będzie potrzeba silniejszego impulsu jak “Tylko dziś kupisz szampon z 20% rabatem”.

AIDA, to nic innego jak skrót procesu sprzedaży i pozyskania nowego klienta. Od momentu zwrócenia uwagi aż do momentu, gdy ktoś obcy staje się klientem.

Model AIDA a reklama

AIDA może opisywać nie tylko proces sprzedaży, ale także konkretne komunikaty reklamowe, np.

– Attention –

Przedsiębiorco! Szukasz nowych klientów? A czy wiesz, że nowi klienci szukają Ciebie

– Interest –

Zgadza się. Twoi klienci cały czas szukają firmy takiej jak Twoja. Ba! Robią to nawet gdy Ty kończysz pracę, wracasz do domu, oglądasz film, a nawet gdy śpisz.

– Desire –

Czy chcesz aby klienci sprawdzali Twoją ofertę nawet gdy Ty masz akurat wolny czas?

Co gdyby istniał sposób, który zagwarantuje klientom dostęp do Twojej oferty 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu?

Nie musisz wymyślać koła na nowo. Takie rozwiązanie istnieje.

– Action –

Stworzymy stronę lub sklep internetowy dla Ciebie, dzięki któremu dotrzesz do nowych klientów.

Zadzwoń od razu i zapytaj o szczegóły

Jak widzisz, do AIDA można podejść na wiele sposobów. Więc nie czekaj tylko kliknij tutaj i sprawdź ofertę stworzenia strony internetowej i niech pracuje za Ciebie 😉

Posted in

Inne wpisy:

Chodźcie, jest debata – czyli skrzydlate słowa w reklamie.

Emocje ukryte w literach …

Audyt strony internetowej – kuzniafotografii.pl

Audyt strony internetowej – uprawiaj.pl

Audyt strony internetowej: janewiczowka.pl

Ile kosztuje strona www? Tworzenie stron internetowych – cennik

Dlaczego Twoja strona www NIE SPRZEDAJE?

Strona internetowa dla firmy – czy warto? 11 powodów

Case study – jak znaleźć się w Top 3 Google? Na przykładzie fphbertom.pl

Firmowa strona internetowa – 6 rzeczy, które musisz wiedzieć

Współpraca

Zajmujemy się projektowanie i tworzenie stron internetowych, które pomogą Ci pozyskiwać nowych klientów szybciej, łatwiej i skuteczniej.