blog-Biznesowe postanowienia noworoczne. Jak planować, by zrealizować.wyróżniające-min

Biznesowe postanowienia noworoczne. Jak planować, by zrealizować?

Początek roku to dla wielu osób czas zmian, podejmowania nowych decyzji i postanowień. Jeśli i tobie zależy na tym, by 2017 okazał się przełomowy (oczywiście w pozytywnym sensie) dla Twojego biznesu to poniższa lista może okazać się dla Ciebie bardzo pomocna!

1. Stwórz listę celów a nie marzeń.

Na ogół postanowienia noworoczne mają charakter listy pobożnych życzeń, ogólnych marzeń i niekoniecznie realnych i właściwie nie wiele mówiących.
– „Schudnę”
– „Będę uczyć się języków”
– „Będę więcej pracować”
– „Będę mniej pracować”
I zwykle kończy się to tym, że już w połowie stycznia zapominamy co w ogóle planowaliśmy, albo wydaje nam się, że wszystko robimy dobrze, a tak naprawdę nie robimy zupełnie nic. Pod koniec roku zastanawiamy się co znowu poszło nie tak. Dlatego zamiast marzeń i bliżej nieokreślonych wizji, lepiej stworzyć dokładne plany zawierający cele do zrealizowania w konkretnym terminie. Przede wszystkim, ma być to właśnie założenie możliwe do zrealizowania, zwłaszcza jeśli mówimy o postanowieniach zawodowych, czy biznesowych.
Bardzo przydatne jest w tym wypadku zastosowanie zasady S.M.A.R.T. Jest to koncepcja sprawnego planowanie, według niej każdy z naszych celów musi być:
– skonkretyzowany
– mierzalny
– racjonalny
– osiągalny
– realny
– określony w czasie
Jeśli Twoje postanowienia będą stworzone zgodnie z tą metodą, masz znacznie większą szansę ich realizacji.

2. Każde postanowienie rozpisz jak projekt biznesowy.

Takie potraktowanie sprawy pomoże nie tylko zacząć, ale i sprawnie przeprowadzić cały proces. Jeśli podejmujesz jakieś postanowienie związane z biznesem, prowadzeniem i rozwojem firmy to ma ono bardzo konkretne założenia, nakreślające twój tok działania.
Rozpisz je dokładnie, ustal sztywne deadline’y i się ich trzymaj. Nawet jeśli z perspektywy obecnej sytuacji Twojej firmy mogą się one wydawać mniej istotne niż bieżące sprawy to pamiętaj, by nie zaniedbywać poszczególnych etapów realizacji projektu „postanowienie”.
Zamiast postanawiać „będę brać udział w kursach i szkoleniach” lepiej podejmij decyzję „do kwietnia wezmę udział w dwóch szkoleniach z zakresu ( i tu wpisz odpowiednią, ważną dla Ciebie dziedzinę).

3. Nie działaj sam.

Pamiętaj, że najlepsze plany wdrażają w życie całe zespoły. Choć wielu lubi działać w pojedynkę i w niektórych branżach się to nawet sprawdza to zdecydowana większość projektów przekładających się na dobre finanse realizowana jest przez mniejsze lub większe grono wyspecjalizowanych w swoich dziedzinach osób.
Każdy projekt wymaga skupienia na wielu polach, dlatego najlepiej by do każdego z nich przydzielona była konkretna osoba, która najbardziej się na tym zna i będzie miała odpowiedzialność za wykonanie planu w stu procentach w sprecyzowanym terminie. Największa siła tkwi w zgranym zespole, skupionym na realizacji celu.

4. Oceniaj siły, szacuj, analizuj, nie przesadzaj z ambicją.

Często na początku nowego roku mamy wiele zapału, pomysłów na rozwój biznesu i ambitnych celów do osiągnięcia w ciągu najbliższych 365 dni. To świetnie! O to właśnie chodzi, ale postarajmy się w tym wszystkim zachować chłodne myślenie, logicznie patrzmy na wszystkie nasze postanowienia i krytycznie je oceniajmy. Nie oznacza to absolutnie, że mamy je porzucać i uznawać, że przecież to nie może się udać. Chodzi wyłącznie o to, by każdy pomysł biznesowy poddawać analizie, zastanawiać się co może pójść nie tak i jak tego uniknąć. Dzięki temu zaoszczędzimy sobie sytuacji, w której w skutek jednej porażki, małego potknięcia sypie się nasz cały plan.

5. Określ budżet i warunki gospodarcze.

Chociaż sytuacja finansowa zmienia się w ciągu roku, zarówno na naszym prywatnych czy firmowych rachunkach, jak i w kontekście gospodarki i jej koniunktury to warto na samym początku planowania zmian biznesowych określić dostępny budżet. Na podstawie obserwacji i analizy sytuacji na rynku możemy też „mniej więcej” nakreślić warunki rozwoju biznesu i ewentualne trudności, które mogą nastąpić w czasie wdrażania planów. Warto także na bieżąco monitorować wszelkie zmiany w gospodarce i trendach rynkowych i w zależności od nich delikatnie modyfikować nasze plany. Czasem nie ma sensu sztywno trzymać się wszystkich przyjętych w styczniu planów. Korzystanie z nowych możliwości może pomóc zrealizować ogólny projekt, jeszcze przed czasem.

6. Podsumowuj.

Przy wykreślaniu z listy każdego wykonanego planu, pamiętaj o tym bym podsumować przebieg ostatnich działań. Zastanów się co w trakcie tych działań było wyjątkowo udane, co zaowocowało największymi sukcesami, a jakie decyzje okazały się pomyłką. Miej to wszystko na uwadze przy okazji realizacji kolejnych projektów. Warto robić tez regularne podsumowanie na koniec każdego miesiąca, tygodnia, czy nawet dnia. Znacznie łatwiej jest wówczas nadzorować przebieg działań własnych i całego zespołu.
Na każdym etapie dbaj też o starannym budowaniu bazy kontaktów biznesowych, pomocne są tutaj wszelkiego rodzaju spotkania biznesowe, wymiany wizytówkowe itd. Jeśli aktywnie w nich uczestniczysz stajesz się osobą rozpoznawalną w swoim kręgu biznesowym, łatwiej nawiązywać Ci będzie dobre i przydatne zawodowo relacje (przydatne dla obu stron). To wszystko usprawni realizację projektów i postanowień.

7. Odpoczywaj.

Produktywność (czy efektywność) nie oznaczają tego samego co aktywność. Możemy być aktywni przez 20 godzin na dobę, ale nie oznacza to, że dzięki temu zrealizujemy plan. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego jak ważny dla naszej pracy jest odpoczynek. A ma on często decydujące znaczenie. Nasz mózg działa zupełnie inaczej kiedy jesteśmy wypoczęci. Dlatego w wirze pracy często nie dostrzegamy najważniejszego. Warto pozwolić sobie czasem na dłuższy odpoczynek, wyjazd na urlop, weekend w kompletnym oderwaniu od pracy, służbowego maila i telefonu. Sam zdziwisz się jaką świeżość i efektywność do twojego biznesu wniesie takie „offline” weekend.

Postaraj się mieć na uwadze te rady lub chociaż zastanowić czy sam nie myślisz podobnie. Nie zapominaj o zasadzie S.M.A.R.T., pracy zespołowej i regularnych podsumowaniach, a wszystko pójdzie dobrze, a przynajmniej… lepiej niż zazwyczaj. Tego sobie i Wam życzę.

autor: Dorota Guzińska

 

Posted in

Inne wpisy:

Chodźcie, jest debata – czyli skrzydlate słowa w reklamie.

Emocje ukryte w literach …

Audyt strony internetowej – kuzniafotografii.pl

Audyt strony internetowej – uprawiaj.pl

Audyt strony internetowej: janewiczowka.pl

Ile kosztuje strona www? Tworzenie stron internetowych – cennik

Dlaczego Twoja strona www NIE SPRZEDAJE?

Strona internetowa dla firmy – czy warto? 11 powodów

Case study – jak znaleźć się w Top 3 Google? Na przykładzie fphbertom.pl

Firmowa strona internetowa – 6 rzeczy, które musisz wiedzieć

Współpraca

Zajmujemy się projektowanie i tworzenie stron internetowych, które pomogą Ci pozyskiwać nowych klientów szybciej, łatwiej i skuteczniej.