blog-Czy copywriter musi „ŁADNIE” pisać.wyróżniające-min

Czy copywriter musi „ŁADNIE” pisać?

Osobie, która całe życie starała się pisać „ładnie” i z własnym stylem, praca w agencji reklamowej może przynieść rozczarowania. Nagle okazuje się, że twój tekst nie ma zachwycać! Zwykle nie musi nawet poruszać… a w najgorszym wypadku nawet bawić!

Spokojnie. Okazuje się, że tylko czasem. W dodatku można to zrozumieć i wciąż czerpać z pisania sporo satysfakcji.

Po pierwsze, wyróżniamy wiele rodzajów tekstów użytkowych, które tworzy copywriter. Pisząc tekst na bloga (w zależności od tematyki i branży), można pokusić się o humor, metafory czy inne elementy autorskiego stylu. Jednak wciąż najważniejsze są główne funkcje tego tekstu. Nie ma tu miejsca na sztukę dla sztuki.

Wszystko dlatego, że tekst ma działać – kreować wizerunek marki, budować wiarygodność, dawać tę wartość za którą płaci klient.

Słowa kluczowe i grupa docelowa

Tworząc teksty na stronę www czy opisy produktów, trudno o realizację swoich pisarskich ambicji. Taki tekst musi przede wszystkim informować. Bardzo ważna jest też jego pozycja w Google’u, więc ilość słów kluczowych oraz ich jakość też ma znaczenie.

Mimo, że wyszukiwarka zbliża się coraz bardziej do użytkownika to wciąż słowa kluczowe i limity znaków mogą zabijać wenę. Mogą, ale nie muszą. Biorąc pod uwagę wymagania Google i klienta można odnaleźć w zleceniu kreatywne wyzwanie.

W przypadku tekstów reklamowych wygląda to często trudniej. Hasło nie może być zbyt długie, a na pewno przekombinowane. Wyszukiwarka czy portal też dokładają swoje… Jednak jeśli dobrze określi się grupę docelową może okazać się, że osoby te lepiej zareagują na teksty poddane zabiegom stylistycznym.

Jakie powinny być cechy copywritera?

Często (choć niestety nie zawsze) to reklama napisana w humorystyczny sposób, wykorzystanie zabawnej gry słów, czy obrazowego porównania zadziała znacznie lepiej niż „suchy tekst”.

Wydaje się to oczywiste. Jednak copywriter musi pozostać czujny i porównywać różne wersje tekstów, haseł oraz nagłówków. Klient może lepiej zareagować na prostsze, z pozoru zwykłe hasło jeśli lepiej dotknie ono jego potrzeby.

Ta copywriterska czujność to odpowiadanie sobie na pytanie „Czy nie próbuję realizować swoich pisarskich ambicji za budżet klienta?”.

Pomaga tu redefinicja słowa DOBRZE.

To co jest dla nas istotą dobrego tekstu musi się zmieniać w zależności od tego jaką funkcję ma ten tekst spełniać.

Jeśli piszemy tekst reklamy na facebooku naszym celem jest np. sprowadzenie jak największej liczby osób (konkretnych osób – potencjalnych klientów) na stronę www, landing page, fanpage. Klient ma kupić produkt a nie zachwycić się tekstem.

Sztuką jest, w zależności od sytuacji, zupełnie co innego. W marketingu – sztuką i definicją dobrego tekstu jest jego skuteczność.

A rekordy leadów, konwersji czy zakupów na sklepie to naprawdę niezłe oklaski. Czasem nawet wzruszają!

autor: Dorota Guzińska

Inne wpisy:

Chodźcie, jest debata – czyli skrzydlate słowa w reklamie.

Emocje ukryte w literach …

Audyt strony internetowej – kuzniafotografii.pl

Audyt strony internetowej – uprawiaj.pl

Audyt strony internetowej: janewiczowka.pl

Ile kosztuje strona www? Tworzenie stron internetowych – cennik

Dlaczego Twoja strona www NIE SPRZEDAJE?

Strona internetowa dla firmy – czy warto? 11 powodów

Case study – jak znaleźć się w Top 3 Google? Na przykładzie fphbertom.pl

Firmowa strona internetowa – 6 rzeczy, które musisz wiedzieć

Współpraca

Zajmujemy się projektowanie i tworzenie stron internetowych, które pomogą Ci pozyskiwać nowych klientów szybciej, łatwiej i skuteczniej.