Czy można sprzedawać OD RAZU?
Można. Pytanie, czy to się opłaci.
Zrobiłam mały eksperyment. Zawsze powtarzam Klientom, że najpierw warto popracować nad wizerunkiem, stworzyć grupę, zaangażowanie… i dopiero ruszyć ze sprzedażą – do odpowiednich osób i właściwymi środkami 👍 Nie jestem zwolenniczką rozwlekania tego procesu, ale lubię zachowywać tę kolejność.
Jednak kilka miesięcy temu uznałam, że sprawdzę te ryzykowne działania w praktyce i to radykalnie. Otworzyłam fanpage, opublikowałam trzy posty i ruszyłam z kampanią Lead Ads (pozyskiwanie kontaktów) jednocześnie z pierwszą kampanią na polubienia. Dodam, że eksperymentowałam na własnym (dodatkowym) fanpage’u, nie narażałam Klienta 😉
Jakie były efekty?
Około 30 kontaktów po kilkanaście złotych. Tylko tyle, bo przeznaczyłam na tę kampanie początkowo małe środki. Kwota za 1 kontakt była dla mnie całkiem w porządku, biorąc pod uwagę, że dotyczyło to usług 1000 zł +. Byłam przyjemnie zaskoczona. Rozmowy też były przyjemnie 😊 – do każdego dzwoniłam, przedstawiałam szczegółową ofertę, zbierałam informacje zwrotne, briefy itp. a potem wysyłałam indywidualne wyceny. Nie sprzedałam nic 😰
Posypałam głowę popiołem i wróciłam do starego dobrego, sprawdzonego lejka sprzedażowego. Opublikowałam kilka kolejnych postów, ruszyłam z blogiem, zaczęłam publikować dłuższe merytoryczne treści, inwestować w reklamę wizerunkową. A co najważniejsze dużo pracowałam nad grupą odbiorców 👴👨 W międzyczasie pojawiły się telefony od osób zainteresowanych ofertą.
Dwa miesiące później…
ruszyłam z niemal identyczną reklamą Lead Ads, ale wiedziałam już do kogo ją kierować, grupa Lookalike, copy oparte o takie korzyści, jakie najbardziej działają na moich odbiorców (co wiem, bo już trochę ich poznałam) i podobny budżet.
Po 4 dniach musiałam zatrzymać reklamę – 20 leadów po kilka złotych. 💹Tym razem jednak identyczny schemat konsultacji i ofertowania zakończył się podpisaniem kilku umów na stałą współpracę i kilku pojedynczych zaplanowanych zleceń. Na ten moment reklamę wstrzymuję, muszę zająć się realizacją zleceń. Nie przestaję jednak publikować postów i pracować nad wizerunkiem i moją grupą, bo wiem że gdy za kolejne miesiące skieruję do tej grupy reklamę to wyniki mogą być znowu dużo lepsze.
Czy musisz robić kampanie wizerunkowe?
Według mnie – nie trzeba, ale warto od tego zacząć 👍 Tego typu kampanie są ważne nie tylko dlatego, że budują świadomość marki, pomagają się wyróżnić i kreują grupę odbiorców, ale także dlatego, że są podstawą do dalszych działań marketingowych.
Kampanie na pozyskiwanie kontaktów zwykle wiążą się z
💹testowaniem wielu kreacji reklamowych w różnych formatach, dostosowanych do grupy docelowej, którą poznaliśmy w poprzednim kroku. To jak określisz argumenty, którymi będziesz ich przekonywać rzutuje bezpośrednio na koszty reklamy 💰
Nie wykluczam, że być może istnieje branża, w której można od razu sprzedawać. Zapewne w e-commerce o wyjątkowo uniwersalnej ofercie i szerokiej grupie mogłoby to zadziałać. Jednak z moich doświadczeń wynika, że zawsze koszt reklamy sprzedażowej będzie niższy jeśli poprzedzimy ją przemyślanymi wizerunkowymi i zasięgowymi działaniami marketingowymi 👌