blog - po co ci ta firma

Czym kierujemy się zakładając swój biznes?

Pewnie spora część osób, które to czytają mają swoją firmę lub myślą o jej założeniu. Myślę, że większość z nas chce pracować u siebie, dla poczucia pewnego rodzaju wolności. Czy rzeczywiście tak jest? Czym się kierujemy zakładając swój biznes?

Prowadzenie własnego biznesu kojarzy się z brakiem podległości szefowi, kreatywnością, zarabianiem na tym co lubi się robić, zarabianiem większych pieniędzy, posiadaniem wpływu na swoją pracę, oddawaniu się swoim ulubionym zajęciom…

Niestety nie do końca jest to prawdą… pokażę Ci jak to było u nas

Jak zaczynaliśmy?

Kiedy jakieś 3 lata temu zakładaliśmy swój biznes myśleliśmy o tym, że będziemy robić to co kochamy, spełniać się i przy tym zarabiać dobre pieniądze. A co było dla nas w tamtym momencie ważne – nie będziemy podlegać żadnym szefom, kierownikom, menadżerom (którzy często mieli zupełnie inne zdanie i wartości w związku z wykonywaną przez nas pracą).

Trudna rzeczywistość przedsiębiorcy

Po kilku miesiącach okazało się, że nie robimy tego co kochamy,  bo wiele czasu spędzamy na produkcyjnej, wyrobniczej, ciężkiej pracy nad zleceniami, pilnowaniem księgowości, administracji.

Stan firmowego konta wcale nie pasował do naszych wyobrażeń, a bycie szefem dla samego siebie jest najtrudniejszym zadaniem ever (przynajmniej dla mnie).

Wykonywanie codziennych obowiązków, praca nad żmudnymi zleceniami i papierkowa firmowa robota to samozatrudnienie i …. rutyna.  Myślę, że wielu przedsiębiorców ma podobny problem. W gruncie rzeczy to do niczego nie prowadzi i niczym się nie różni od pracy na etacie.

Ba! Jest to znacznie gorsze bo przez dużą część czasu  musimy zajmować się czymś, w czym wcale nie jesteśmy specjalistami (administracja, cała papierologia związana z prowadzeniem firmy itp.)!

Prowadzenie firmy to stawianie na ciągły rozwój

Wiele miesięcy upłynęło zanim zrozumieliśmy, że to o co chodziło nam od początku i jedyny prawdziwy cel działania firmy to…  ROZWÓJ! Nowe cele, powiększanie zespołu, zdobywanie większych klientów, praca nad ciekawymi projektami czyli ROZWÓJ.

Dlatego musisz planować rozwój biznesu

Dlatego wtedy siedliśmy z ryzą papieru, komputerem, excelem,  litrem kawy i zaczęliśmy układać naszą strategię rozwoju. Najważniejsze to odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Co? 
  • Kiedy? 
  • Po co? 
  • Za ile? 
  • Ile to ma przynieść? 
  • Ile musimy pozyskać zleceń, żeby podjąć się tego? 
  • Czego musimy się nauczyć, żeby zrobić to? 
  • Jaki jest nasz cel na przyszły miesiąc / kwartał / rok? 

Bez systematycznego działania firma upadnie

Potem nastąpił czas realizacji tych planów i choć oczywiście modyfikowaliśmy je i podejmowaliśmy też nowe wyzwania  to wiedzieliśmy już do czego dążymy, jak skalować swój biznes i dzięki temu nasza firma w końcu zaczyna wyglądać tak, jak sobie to wyobrażaliśmy od początku. Oto kilka zmian, które wdrożyliśmy na przestrzeni kilku ostatnich miesięcy:

  • Założyliśmy spółkę z o.o. (w pełni legalna optymalizacja ZUS i podatków),
  • Poszerzyliśmy zespół (optymalizacja czasu pracy, możliwość realizacji większej ilości zleceń),
  • Podniesienie cen (lepsze zarobki, pozyskanie kapitału na rozwój własnych kompetencji – szkolenia, kursy itd.)
  • Regularnie się szkolimy (nowe kursy kupujemy i przerabiamy praktycznie w każdym miesiącu)
  • Jeszcze mocniej pracujemy nad własną firmą (każdy piątek poświęcamy głównie na zadania związane z rozwojem Artystów Reklamy)
  • Zwiększyliśmy wydatki na reklamę (pozyskiwanie nowych klientów, testowanie nowych możliwości itd.)

No i w takim modelu biznesowym wszyscy jesteśmy zadowoleni!

Realizujemy zlecenia w taki sposób, jaki nas satysfakcjonuje.  Wybieramy klientów z którymi chcemy współpracować i pracujemy nad zleceniami, które są ciekawe i stanową wyzwanie.

Jak się okazuje – takie przynoszą najlepsze efekty naszym klientom.

Nawet jak jest dobrze, to nie przestawaj działać

Najważniejsze jest jednak to, że na tym nie spoczywamy. Doświadczenia pierwszego roku działalności nauczyły nas, że nie można przestawać się rozwijać! Wciąż szukamy możliwości na automatyzacje różnych procesów w firmie, skalujemy wszystkie działania, zmieniamy swoje kategorie myślowe i podejmujemy nowe wyzwania.

Obecnie pracujemy nad dużym projektem. Czegoś takiego jeszcze nie robiliśmy i kompletnie nie wiemy jak zostanie to przyjęte, ale to jest właśnie najbardziej interesujące.

Jeśli nie zrobimy kolejnego kroku nasz biznes będzie stał w miejscu, a nie o to nam chodzi. Poza tym dzięki temu, że ciągle robimy coś nowego jesteśmy stale podekscytowani, napędza nas to działania i rozwija również nas jako ludzi.

Masz swój biznes? Zastanów się dlaczego go założyłeś, czy Cię to satysfakcjonuje i czy go rozwijasz?

autor: Dorota Guzińska

 

Posted in

Inne wpisy:

Audyt strony internetowej – kuzniafotografii.pl

Audyt strony internetowej – uprawiaj.pl

Audyt strony internetowej: janewiczowka.pl

Ile kosztuje strona www? Tworzenie stron internetowych – cennik

Dlaczego Twoja strona www NIE SPRZEDAJE?

Strona internetowa dla firmy – czy warto? 11 powodów

Case study – jak znaleźć się w Top 3 Google? Na przykładzie fphbertom.pl

Firmowa strona internetowa – 6 rzeczy, które musisz wiedzieć

Responsywna strona internetowa. Czym jest i czy jej potrzebujesz?

Strona internetowa dla firmy. UWAGA 9/10 firm to olewa!

Współpraca

Zajmujemy się projektowanie i tworzenie stron internetowych, które pomogą Ci pozyskiwać nowych klientów szybciej, łatwiej i skuteczniej.