facebookowa góra lodowa

Facebookowa góra lodowa!

Jeśli nie ma Cię na Facebook’u to nie istniejesz …

Bardzo stare, znane wszystkim powiedzenie – jakże trafne dla przedsiębiorców i właścicieli firm. Zastanów się co zrobiłeś kiedy ostatnio kupowałeś telefon czy chciałeś skorzystać z jakiejś usługi

Pytałeś znajomych, szukałeś opinii, sprawdzałeś ,,gwiazdki’’ w Google – aby nie kupować w ciemno.

Według badań ponad 70% kupujący zanim dokona wyboru sprawdza co na ten temat sądzą inni. Media społecznościowe – w tym Facebook to doskonałe miejsce do szukania opinii oraz potrzeb konsumentów, a tam gdzie klienci 👉 tam zmierzają też firmy.

Błędy w postrzeganiu Facebooka

Popełniamy wiele błędów w postrzeganiu Facebooka jako narzędzia, często patrzymy na niego przez pryzmat młodzieży i możliwości zasięgnięcia informacji.

Tymczasem Facebook nie dość, że wcale taki prosty w prowadzeniu nie jest, to skrywa w sobie znaczenie więcej możliwości niż się wydaje na pierwszy rzut oka.

,,Facebook jest łatwy w prowadzeniu” 

Wielu przedsiębiorców, którzy nie mieli styczności z profesjonalnym prowadzeniem fanpage myślą, że opublikowanie postu wystarczy. Ktoś polajkuje, ktoś udostępni i fanpage będzie hulał, zdobywał zasięgi, ruch na stronie i sprzedaż – tradycyjną pocztą pantoflową.

Dlaczego to nie działa i nigdy działać nie będzie? Bo świat wirtualny rządzi się własnymi prawami.

Facebook to góra lodowa, którą można zdobywać, przemierzać, wdrapać się na jej szczyt.

Znając narzędzia i analizując rzetelne prowadzenie Facebooka możemy przeanalizować całą strukturę firmy, wybadać konkurencje, zagrożenia oraz mechanizmy obronne.

Wielu przedsiębiorców ma poczucie, że prowadzenie fanpage’a na Facebooku to zadanie, którym można zająć się z doskoku, wrzucić post związany z branżą firmy i jakąś grafikę z logo. Dzieje się tak, ponieważ znamy tylko 5% z całej góry lodowej jaką jest Facebook.

Wiele firm traktuje fanpage wyłącznie jak przedłużenie „biura prasowego” czy działu aktualności na stronie firmowej – coś tam się publikuje, znaczy, że działa.

 Błąd. Nie działa 

Algorytmy Facebooka

Facebook wciąż się zmienia i dostosowuje algorytm do aktualnych trendów. Śledzi TE treści, które interesują użytkowników. Facebook jest nastawiony na budowanie relacji.

Tak! 

Mimo, że w wirtualnym świecie trudno mówić o żywych relacjach to Internet pozwala na komentowanie, udostępnianie, kreowanie wirtualnego siebie.

Kontrowersyjne treści, opiniowanie najświeższych informacji ze świata, a nawet tworzenie światopoglądu – Facebook tak mocno wpisał się w funkcjonowanie współczesnego społeczeństwa, że jest obecny nawet jeśli nie korzystamy z niego bezpośrednio, w danej chwili.

Prowadzenie fanpage jest łatwe, więc po co zatrudniać kogoś kto się na tym zna…

Facebook wydaje nam się łatwy, bo prowadzimy go bardzo intuicyjnie i nieprzemyślanie – bez strategii. Dlaczego publikowanie czegokolwiek – clickbaitowych ankiet z reakcjami czy newsów z wydarzeń na świecie nie zwiększy naszych zasięgów?

Bo nikogo to nie interesuje. Kilka osób się zaśmieje, kilka udostępni, a na naszej stronie nadal nie ruszy się nic. Przyczyna jest prosta – nie trafiamy do naszych potencjalnych klientów – osób, które mają jakiś problem – a my, jako najbardziej kompetentna firma – na ten problem mamy rozwiązanie.

Facebook rozpoznaje różnego rodzaju treści niskiej jakości, sztucznie podbijające zainteresowanie odbiorców.

Dotyczy to sensacyjnych i jednocześnie mylących nagłówków oraz wpisów nawołujących do oznaczania znajomych. Tak działa algorytm, więc bez kogoś kto stale go śledzi i sprawdza co jest obecnie na Facebookowym Topie, nasze posty nie będą wyświetlane nawet połowie osób, do których mogłyby trafić, a nawet bardzo się spodobać.

Po za tym musimy dbać o naszych obserwatorów – każdy pominięty komentarz czy zapytanie na messengarze lub tablicy to wyrzucenie potencjalnego klienta do śmietnika.

Prowadzenie Facebooka z doskoku nie ma najmniejszego sensu – lepiej zainwestować w osobę, która chociaż pokaże nam jak to robić dobrze i wiarygodnie niż tracić czas na przygotowanie postów i pieniądze na nieskutecznej reklamie.

Kategorie: