Grupy podobnych odbiorców na Facebooku. Klonowanie klientów.

Grupy podobnych odbiorców na Facebooku. Tajniki klonowania klientów.

Jeśli prowadzisz biznes, zajmujesz się sprzedażą lub marketingiem to w codziennej pracy na pewno korzystasz z wszelkiego rodzaju baz z danymi swoich klientów. Wyobraź sobie, że możesz ich sklonować, co Ty na to?

Jak dokładnie to działa?

Twoi klienci stali się Twoimi klientami, bo mają pewne cechy, które ich łączą. Mogą mieć podobne zainteresowania, wiek, te samą płeć, mogą lubić podobne fanpage, odwiedzać podobne strony internetowe, mieć podobne potrzeby itd. Krótko mówiąc – Twoi klienci pod pewnymi względami są do siebie podobni.

Jeśli załadujesz swoją bazę do Facebooka to on przypisze dane z Twojej bazy do adekwatnych profili na Facebooku. Następnie kiedy będziesz chcieć stworzyć grupę podobnych odbiorców, Facebook ustali jakie cechy wspólne ma Twoja baza i na tej podstawie wyszuka takich odbiorców, którzy także mają te cechy wspólne.

Jak wykorzystać grupy podobnych odbiorców?

W reklamie (oczywiście!). Kierowanie reklamy do osób, które są podobne do Twoich klientów jest często dużo skuteczniejsze niż kierowanie reklam do grup odbiorców opartych tylko o zainteresowania. Grupy lookalike to też dobry punkt wyjścia do rozpoczynania różnych lejków sprzedażowych.

Grupy podobnych odbiorców, które warto stworzyć i przetestować

Wszelkie możliwe! Twórz grupy podobnych odbiorców dla każdej ważnej dla Ciebie grupy odbiorców. Jednak jeśli chcesz przeczytać trochę konkretów to poniżej znajdziesz kilka moich propozycji, tak więc stwórz grupę podobnych odbiorców do:

  • Twoich obecnych klientów
  • ludzi zapisanych na Twój newsletter
  • osób, które dotarły do zakładki kontakt, a jeszcze lepiej – do zakładki potwierdzającej wysłanie wiadomości przez formularz kontaktowy
  • ludzi, którzy reagują na Twoje posty
  • itd.

Pomysłów jest naprawdę wiele. Mam nadzieję, że już widzisz możliwości, jakie dają grupy podobnych odbiorców.

Stwórz swoją grupę podobnych odbiorców na Facebooku!

Aby stworzyć grupę podobnych odbiorców najpierw musimy mieć grupę odbiorców, od której rozpoczniemy, mogą to być osoby, które np.:

  • odwiedziły Twoją stronę www
  • zareagowały na Twoje posty
  • są w Twojej bazie klientów
  • i wiele innych

Po pierwsze musisz mieć konto w Managerze Reklam (https://business.facebook.com/), jeśli masz już tam konto, to przejdź do niego.

Krok 1 – Przygotuj grupę niestandardowych odbiorców

Aby to zrobić kliknij na menu w lewym górnym rogu (to te 3 poziome paski), a potem kliknij „Wszystkie narzędzia” a następnie wybierz „Grupy odbiorców”.

Krok 2 – Utwórz grupę niestandardowych odbiorców

Kliknij „Utwórz grupę odbiorców” a następnie kliknij w „Grupy niestandardowych odbiorców”.

Krok 3 – Jaką grupę chcemy stworzyć?

Na potrzeby tego przykładu stworzymy grupę niestandardowych odbiorców z osób, które odwiedziły naszą stronę internetową. Natomiast możesz też załadować swoją bazę (wtedy wybierz „Plik z danymi klientów i załaduj plik w formacie .csv lub wklej odpowiednie dane), ale możesz też utworzyć grupę osób, które ponadprzeciętnie angażują się w treści na Twoim fanapge’u, np. odbiorców, którzy obejrzeli 95% Twojego video lub reagują na posty.

Krok 4 – Ustawienia szczegółowe niestandardowych grup

Dla przykładu tworzymy grupę wszystkich osób, które odwiedziły dowolną zakładkę naszej strony internetowej w ciągu ostatnich 10 dni.

Krok 5 – Tworzenie grupy podobnych odbiorców

Tu klikasz „Utwórz grupę odbiorców” a następnie wybierasz drugą opcje, czyli „Grupa podobnych odbiorców”.

Krok 6 – Parametry grupy podobnych odbiorców

Tu już tylko w panelu „Źródło” musisz wskazać niestandardową grupę odbiorców do której stworzymy grupę podobnych odbiorców. Następnie wybierz lokalizacje jaka Cię interesuje, tutaj możesz wpisywać tylko konkretne kraje. Poniżej wybierasz też rozmiar grupy z zakresu 1% do 10%. Przez ten wskaźnik mówisz Facebookowi, aby wybrał odpowiedni procent osób w danym kraju, które są podobne do naszego „Źródła”.

Bonusowy tip reklamowy

Rozmiar grupy, to mega ważna rzecz! Mimo, że możesz wybrać grupę od 1% do 10%, to staraj się nie tworzyć większych grup niż 3%.

Dlaczego?

Im większy procent, tym większe „rozwodnienie” grupy, wtedy taka grupa staje się coraz mniej dokładna, więc ma coraz mniej cech grupy wpisanej jako „Źródło”. My najczęściej tworzymy grupy 1% i 2%, a dopiero przy tworzeniu konkretnych kampanii reklamowych i zawężaniu grupy przez dobranie odpowiednich parametrów (zainteresowania, wiek itd.) decydujemy o dalszych jej losach.

Dla przykładu, jeśli nasza grupa 1% liczy 160 000 osób, a po dodaniu dodatkowych parametrów (np. wiek 30-34 i zainteresowań: marketing, social media), grupa wynosi tylko 8 000, to przechodzimy do grupy 2% i sprawdzamy czy teraz ta grupa odbiorców zawiera co najmniej kilkanaście tysięcy użytkowników. Jeśli tak, to odpalamy reklamę, jeśli nie to przechodzimy do grupy 3% lub modyfikujemy parametry kampanii.

Robimy tak ponieważ Facebook potrzebuje mieć odpowiednią liczbę danych do optymalizacji reklamy zgodnie z wybranym celem reklamowym, a przy grupie 8 000 osób tych danych może być za mało. Sugeruje, szczególnie w pierwszych etapach kampanii, nie tworzyć mniejszych grup niż kilkanaście tysięcy odbiorców.

autor: Patryk Janusz

Inne wpisy:

Chodźcie, jest debata – czyli skrzydlate słowa w reklamie.

Konkret is a King, czyli siła konkretu w copywritingu.

Trochę sztuki w marketingu, czyli Kraina Grzybów dla przedsiębiorców…

Jak ustawić automatyczną odpowiedź na fanpage’u?

Dlaczego warto dobrze prowadzić fanapage? Co to znaczy dobry fanpage?

Jak promować wydarzenia na Facebooku?

Jak wykorzystać wydarzenia na Facebooku do zwiększenia sprzedaży?

Jak nazwać wydarzenie na Facebooku, aby ludzie chętnie dołączali?

Jak założyć wydarzenie na Facebooku?

Jak sobie radzić z trudnymi klientami na fanpage’u?

Współpraca

Zajmujemy się prowadzeniem fanpage'y na Facebooku i zwiększaniem zainteresowania ofertą naszych klientów pomimo mimo spadających zasięgów.