Jak dobrać kolor do branży?
Jak dobrać kolor do branży?
Powstało kilkadziesiąt badań psychologicznych dotyczących percepcji kolorów przez ludzi. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/mar.20597
Każdy z nas widzi troszkę inaczej – możemy odróżnić barwy podstawowe żółty, czerwony, niebieski, które w zmieszaniu tworzą kolory pochodne, możemy jej podzielić na ciepłe lub zimne. Manewrując nasyceniem koloru czyli subiektywną intensywnością barwy, jasnością koloru i odcieniami możemy stworzyć naprawdę fantastyczną identyfikacje wizualną.
Dlaczego identyfikacja ważna?
Wszystko co w Internecie odbieramy najpierw wizualnie – bez zatrzymania wzroku na czymś ,,ładnym’’ lub po prostu ,,ciekawym’’ nasze posty będą miały coraz mniejsze zasięgi i nici ze skutecznego marketingu w social mediach.
Gdzie pasuje jaki kolor?
Wszystko ma związek z psychologią marketingu. To jaki kolor widzimy wrzuca nas w wir konkretnej percepcji – jakbyśmy mieli w głowie skrypt, który odtwarza się za każdym razem gdy widzimy konkretny kolor – żółty to słońce, nadzieja, zielony bezpieczeństwo i spokój.
Stąd konkretne, znane na rynku marki identyfikują się kolorystycznie właśnie po przez nastrój jaki ich identyfikacja może wywołać w odbiorcy.
Czerwony
- nasuwa skojarzenia z ciepłem, odwagą, adrenaliną, energią, przywództwem, miłością, jednocześnie kojarzy się z agresją, wiec często ,,atakuje’’ nas z banerów i bilboardów
- przyciąga uwagę, dlatego zawsze pojawia się w hasłach PROMOCJA i WYPRZEDAŻ i mimo, ze znamy go bardzo dobrze, to czerwone hasło promocja, zadziała na nas zawsze tak samo
- W przypadku jeśli chodzi o branże to świetnie sprawdzi się w promocji napojów energetyzujących , żywności, produktów sportowych, samochodów,
Żółty
- odnosi się do osób pewnych siebie, wskazuje na ich wysokie poczucie własnej wartości, ale też sugeruje życzliwość i nieszablonowość, wzbudza też optymizm, kojarzy się ze słońcem i podbudzeniem do działania
- dobrze sprawdza się w promowaniu produktów dla dzieci oraz ofert turystycznych, karm dla psów i właściwie w promowaniu wszystkiego co wesołe i promienne
Zielony
- utożsamiany jest ze spokojem i naturą, sugeruje związek z ekologią, zieleń konotuje bezpieczeństwo, nadzieję, harmonię (równowagę)
- dominuje w reklamach produktów z branży medycznej, ekologicznej i naturalnej np. kosmetyki, branże związane z rozwojem jak np. banki
Niebieski
- podstawowe skojarzenia z kolorem niebieskim to „woda” i „niebo”, utożsamia się więc go z mądrością, profesjonalizmem
- wykorzystywany jest do promowania produktów związanych z czystością, higieną i świeżością, a więc m.in. środków czystości i past do zębów;
Pomarańczowy
- kolor pomarańczowy (jako powstały z połączenia czerwieni oraz żółtego) łączy w sobie cechy energii i radości – to często kolor tożsamy z innowacyjnością, przyjaźnią
- wpływa na zwiększenie apetytu, dlatego też dość często pojawia się w reklamach produktów spożywczych
Czarny
- odpowiednio zastosowany rodzi skojarzenia z przywództwem, elegancją, prestiżem, stabilnością, luksusem i sukcesem, ale trzeba na niego uważać, ponieważ wywołuje również przygnębienie i lęk
- używany jest w reklamach firm świadczących usługi wysokiej jakości, a także w reklamach produktów prestiżowych, o wysokim standardzie – sprawdzi się więc w luksusowych samochodach lub usługach pochodnych, przy drogich perfumach lub eleganckiej odzieży
Różowy / fioletowy
- wykorzystywane są w reklamach kosmetyków, środków czystości, jak również produktów dla dzieci;
Brąz / beż
- dobrze się sprawdzają w reklamach produktów spożywczych oraz ekologicznych i naturalnych
Biel
- kolor biały symbolizuje czystość, świętość, prawdę, sprawdzi się więc przy przemyśle farmaceutycznym, czy środkach higieny
O czym warto pamiętać tworząc identyfikacje wizualną lub posty do social mediów?
- kolory nierzadko wydają się różne w zależności od otoczenia – to jak zestawisz ze sobą kolory może nadać im zupełnie innego wydźwięku
- ważna jest czytelność kolorów względem siebie – dlaczego pomarańczowy w tym miejscu nie jest zielonym? Pamiętaj, że to co ,,pasuje’’ do siebie to tylko subiektywne poczucie – warto je zweryfikować przy pomocy odpowiednich narzędzi (które podałam poniżej)
- kolorystyki firmy czy branży powinna być dla Ciebie wytyczną – to znaczy, ze musisz się trzymać jej przy każdym poście – a nie skakać z kwiatka na kwiatek = warto trzymać się spójności kolorystycznej
- najlepiej używać 2-3 kolorów i ich odcieni
- nie należy bać się „pustego miejsca” – pustka w grafikach jest często bardzo wymowna i nie trzeba jej zapełniać – czasem robi lepsze wrażenie niż masa ikonek czy kolorów
- warto inwestować w oryginalne grafiki i zdjęcia o dobrej jakości
Poniżej podaje dwa bardzo przydatne narzędzia do weryfikacji kolorów, żeby pasowały naprawdę a nie tylko ,,bo mi się wydaje’’