jaki dobrać kolor do branży

Jak dobrać kolor do branży?

Jak dobrać kolor do branży?

Powstało kilkadziesiąt badań psychologicznych dotyczących percepcji kolorów przez ludzi. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/mar.20597

Każdy z nas widzi troszkę inaczej – możemy odróżnić barwy podstawowe żółty, czerwony, niebieski, które w zmieszaniu tworzą kolory pochodne, możemy jej podzielić na ciepłe lub zimne. Manewrując nasyceniem koloru czyli subiektywną intensywnością barwy, jasnością koloru i odcieniami możemy stworzyć naprawdę fantastyczną identyfikacje wizualną.

Dlaczego identyfikacja ważna?

Wszystko co w Internecie odbieramy najpierw wizualnie – bez zatrzymania wzroku na czymś ,,ładnym’’ lub po prostu ,,ciekawym’’ nasze posty będą miały coraz mniejsze zasięgi i nici ze skutecznego marketingu w social mediach.

 Gdzie pasuje jaki kolor?

Wszystko ma związek z psychologią marketingu. To jaki kolor widzimy wrzuca nas w wir konkretnej percepcji – jakbyśmy mieli w głowie skrypt, który odtwarza się za każdym razem gdy widzimy konkretny kolor – żółty to słońce, nadzieja, zielony bezpieczeństwo i spokój.

👉 Stąd konkretne, znane na rynku marki identyfikują się kolorystycznie właśnie po przez nastrój jaki ich identyfikacja może wywołać w odbiorcy.


Czerwony

  • nasuwa skojarzenia z ciepłem, odwagą, adrenaliną, energią, przywództwem, miłością, jednocześnie kojarzy się z agresją, wiec często ,,atakuje’’ nas z banerów i bilboardów
  • przyciąga uwagę, dlatego zawsze pojawia się w hasłach PROMOCJA i WYPRZEDAŻ i mimo, ze znamy go bardzo dobrze, to czerwone hasło promocja, zadziała na nas zawsze tak samo
  • W przypadku jeśli chodzi o branże to świetnie sprawdzi się w promocji napojów energetyzujących , żywności, produktów sportowych, samochodów,

Żółty

  • odnosi się do osób pewnych siebie, wskazuje na ich wysokie poczucie własnej wartości, ale też sugeruje życzliwość i nieszablonowość, wzbudza też optymizm, kojarzy się ze słońcem i podbudzeniem do działania
  • dobrze sprawdza się w promowaniu produktów dla dzieci oraz ofert turystycznych, karm dla psów i właściwie w promowaniu wszystkiego co wesołe i promienne

Zielony

  • utożsamiany jest ze spokojem i naturą, sugeruje związek z ekologią, zieleń konotuje bezpieczeństwo, nadzieję, harmonię (równowagę)
  • dominuje w reklamach produktów z branży medycznej, ekologicznej i naturalnej np. kosmetyki, branże związane z rozwojem jak np. banki

Niebieski

  • podstawowe skojarzenia z kolorem niebieskim to „woda” i „niebo”, utożsamia się więc go z mądrością, profesjonalizmem
  • wykorzystywany jest do promowania produktów związanych z czystością, higieną i świeżością, a więc m.in. środków czystości i past do zębów;

Pomarańczowy

  • kolor pomarańczowy (jako powstały z połączenia czerwieni oraz żółtego) łączy w sobie cechy energii i radości – to często kolor tożsamy z innowacyjnością, przyjaźnią
  • wpływa na zwiększenie apetytu, dlatego też dość często pojawia się w reklamach produktów spożywczych

Czarny

  • odpowiednio zastosowany rodzi skojarzenia z przywództwem, elegancją, prestiżem, stabilnością, luksusem i sukcesem, ale trzeba na niego uważać, ponieważ wywołuje również przygnębienie i lęk
  • używany jest w reklamach firm świadczących usługi wysokiej jakości, a także w reklamach produktów prestiżowych, o wysokim standardzie – sprawdzi się więc w luksusowych samochodach lub usługach pochodnych, przy drogich perfumach lub eleganckiej odzieży

Różowy / fioletowy

  • wykorzystywane są w reklamach kosmetyków, środków czystości, jak również produktów dla dzieci;

Brąz / beż

  • dobrze się sprawdzają w reklamach produktów spożywczych oraz ekologicznych i naturalnych

Biel

  • kolor biały symbolizuje czystość, świętość, prawdę, sprawdzi się więc przy przemyśle farmaceutycznym, czy środkach higieny

O czym warto pamiętać tworząc identyfikacje wizualną lub posty do social mediów?

  •  kolory nierzadko wydają się różne w zależności od otoczenia – to jak zestawisz ze sobą kolory może nadać im zupełnie innego wydźwięku
  • ważna jest czytelność kolorów względem siebie – dlaczego pomarańczowy w tym miejscu nie jest zielonym? Pamiętaj, że to co ,,pasuje’’ do siebie to tylko subiektywne poczucie – warto je zweryfikować przy pomocy odpowiednich narzędzi (które podałam poniżej)
  • kolorystyki firmy czy branży powinna być dla Ciebie wytyczną – to znaczy, ze musisz się trzymać jej przy każdym poście – a nie skakać z kwiatka na kwiatek = warto trzymać się spójności kolorystycznej
  • najlepiej używać 2-3 kolorów i ich odcieni
  • nie należy bać się „pustego miejsca” – pustka w grafikach jest często bardzo wymowna i nie trzeba jej zapełniać – czasem robi lepsze wrażenie niż masa ikonek czy kolorów
  • warto inwestować w oryginalne grafiki i zdjęcia o dobrej jakości

Poniżej podaje dwa bardzo przydatne narzędzia do weryfikacji kolorów, żeby pasowały naprawdę a nie tylko ,,bo mi się wydaje’’

https://color.adobe.com/pl/create/color-wheel/

https://www.design-seeds.com/

Kategorie: