Jak nie stracić prowadząc swój fanpage na Facebooku

Jak nie stracić prowadząc fanpage swojej firmy?

W dzisiejszym świecie korzystanie z mediów społecznościowych może być największym wrogiem lub sprzymierzeńcem Twojego biznesu. Wszystko za sprawą panujących w sieci niepisanych zasad, których nieznajomość powoduje nierzadko poważne kryzysy wizerunkowe.

W związku z powyższym, wnioski nasuwają się same – w zależności od tego jak prowadzisz komunikację w social media, zyskujesz lub tracisz swoich odbiorców.

Normalne jest to, że podczas prowadzenia stron na portalach społecznościowych popełniamy błędy, zwłaszcza nie mając dużego doświadczenia w tej branży. Szczęśliwie większość z tych potknięć nie generuje długotrwałych konsekwencji, lecz są i takie, które potrafią zaważyć o losach firmy. (Pamiętacie kryzys Tigera?)

Jednak prawdopodobnie nie prowadzisz tak dużej marki i chcesz się dowiedzieć jak uniknąć kryzysów prowadząc fanpage na Facebooku dla małej lub średniej firmy? Tu w zdecydowanej większości przypadków wystarczy podejść do sprawy z odpowiednim spokojem, dystansem i wykazać się postawą nakierowaną na rozwiązanie problemu.

Co jednak, jeśli pomimo naszych starań i zaangażowania wyniki są gorsze niż te, których oczekujemy?

Taka frustracja i rozczarowanie sprawia, że przedsiębiorcy szybko rezygnują z często darmowej i owocnej promocji w internecie. To wielka strata, gdyż dobry plan i przemyślana strategia pozwala skutecznie zrealizować wyznaczone cele. Warto jednak wiedzieć też, co może przynieść przeciwny skutek.

Fanpage firmowy na 100% albo… NIC

Jako autor i administrator swojego fanpage na Facebooku, musisz szczególną uwagę przykładać do wiarygodności przekazywanych informacji. Ludzie oczekuję czegoś wartościowego. Nigdy nie wolno też zapomnieć o ograniczonym czasie odbiorców. Czasami zbyt obszerne artykuły szybko okażą się po prostu czasochłonne, a takie z kolei bywają ignorowane. Podobnie ma się sprawa z częstotliwością publikacji postów – publikuj tak często jak masz do powiedzenia coś wartościowego.

Jednocześnie, przy tak dużej ilości treści w mediach, uwagę należy przyciągać na różne sposoby. Z pomocą przychodzą wszelkiego rodzaju grafiki, infografiki i zdjęcia, te jednak musimy dobierać szczególnie ostrożnie i umiejętnie. (Jeśli nie wiesz skąd brać darmowe i legalne zdjęcia kliknij tutaj)

Zwróć uwagę na użytkownika

Zdecydowana większość aktywności na fanpage’ach pochodzi z urządzeń mobilnych, co wywiera konieczność dostosowywania przekazu do użytkowników smartphonów, tabletów i innych urządzeń przenośnych. Warto zwrócić uwagę na odpowiedni rozmiar posta, wagę zdjęcia/grafiki, a także jeśli post zawiera link, to czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych?

Prowadzenie marketingu na Facebooku bez szczerego zaangażowania naraża nas na utratę relacji z liczną grupą odbiorców. Z byle jakim i pospiesznym uzupełnianiem portalu wiąże się też problem braku podstawowych informacji. Często zakładka „Informacje” na fanpage’u jest nieuzupełniona lub zawiera frazesy i ogólniki. A dodatkowo jeśli nie zadbasz o jasny opis produktu, widoczne dane kontaktowe, godziny otwarcia czy schludne grafiki, możesz mieć pewność spadku wrażenia o Twojej marce.

Niektóre z takich pozornie niewielkich błędów potrafią zasugerować klientowi, że zawiesiłeś działalność. Lepiej więc byłoby w ogólne nie gościć na Facebooku, niż robić to źle.

Diabeł tkwi w szczegółach

Wszystkie z dzisiejszych mediów społecznościowych posiadają swoją specyficzną formę komunikacji, a niekiedy też unikalny język. Wymaga to od nas dopasowania przekazu do panujących zasad. Bez względu jednak na miejsce zamieszczania treści, trzeba ją również dopasowywać do grupy, którą chcemy zainteresować.

To trudne zadanie, bo każdy odbiorca, bez względu na swój status społeczny, oczekuje ludzkiego traktowania. W przeciwnym razie nasze komunikaty staną się nieatrakcyjne, albo niekiedy wręcz odrzucające. Nie powinno dziwić, że ludzie nie przepadają za obserwowaniem profili przepełnionych ogłoszeniami, natomiast chętnie angażują się w relacje z tymi, które cechuje kulturalna, dwustronna komunikacja.

Jak zaangażować odbiorców fanpage’a?

Należy zawsze inicjować pierwszy krok samemu. Czekanie na aktywnych użytkowników z otwartymi rękoma to o wiele za mało. Konieczne jest samodzielne rozpoczynanie dyskusji, zachęcanie do wzięcia udziału i aktywne, pomocne rozwiązywanie każdego problemu.

Wszystko to z pozoru wydaje się proste, wręcz naturalne i oczywiste. W praktyce zaś komunikacja to jeden z podstawowych błędów i zaniedbań właścicieli fanpage’y. W razie nieumiejętnej komunikacji nasz potencjalny klient może po prostu całkowicie z nas zrezygnować.

Działania na fanpage, przez które, marnujesz kasę

Korzyści wizerunkowe na pierwszy rzut oka może dawać zwiększenie liczby fanów. W rzeczywistości coraz częściej ludzie przestają zwracać na to uwagę, w przeciwieństwie do portali społecznościowych, które widząc podejrzanie dużo nieaktywnych obserwujących obniżają zasięgi. Równie popularną praktyką początkujących użytkowników jest nagminne zapraszanie znajomych do obserwowania ich strony. Problem polega na tym, że tego typu działanie zwiększy jedynie ilość osób w rzeczywistości niezainteresowanych tematyką Twojego fanpage’a, co w efekcie nie przełoży się na wyniki sprzedażowe firmy.

Nie trudno domyślić się, że tylko docelowa grupa odbiorców jest warta uwagi i to na interakcji z nimi powinniśmy się skupić. Zaangażowany w życie firmy fan może zdziałać dużo dobrego, podczas gdy osoby nieaktywne lub wszelkie fałszywe konta pogarszają jedynie zasięg postów.

Pamiętajmy, to, że coś jest łatwo dostępne, nie oznacza niestety, że jest to legalne. Tak jak przypadku kupowania fanów, równie zgubne może okazać się wykorzystywanie zdjęć znalezionych w wyszukiwarce. Bez przeszkód można publikować jedynie te zdjęcia, do których posiadamy pełne prawa autorskie. Inaczej jest to zwyczajna kradzież fotografii, a my takimi zachowaniami kopiemy pod sobą dołek – niekiedy bardzo kosztowny. (jak bardzo? tutaj jest przykład)

Złoty środek w prowadzeniu fanpage firmy

Powyższe błędy to jedynie wierzchołek góry lodowej, by ich uniknąć niekiedy warto poważnie zastanowić się przed kliknięciem myszką. Większość grzechów głównych marketingu w social mediach sprowadza się do nieprzemyślanego działania bez planu, dlatego czasem lepszym rozwiązaniem okazuje się oddanie prowadzenia swojego fanpage w ręce profesjonalistów.

Jeśli jednak zdecydujemy się na samodzielne prowadzenie profilu, musimy pamiętać, że jest to zajęcie wymagające ciągłej edukacji i czasu. Tylko systematyczność, żywa dyskusja i dotarcie do właściwej grupy odbiorców przyniosą nam zyski. Dobrze prowadzone działania w mediach społecznościowych muszą być jednak spójne z całościowym wizerunkiem firmy, a każda aktywność powinna balansować wokół tematyki produktu.

Jeśli zależy Ci na współpracy z zaangażowaną agencją, napisz do Patryka na biuro@artyscireklamy.pl.

autor: Adam Śliwiński

Inne wpisy:

Chodźcie, jest debata – czyli skrzydlate słowa w reklamie.

Konkret is a King, czyli siła konkretu w copywritingu.

Trochę sztuki w marketingu, czyli Kraina Grzybów dla przedsiębiorców…

Jak ustawić automatyczną odpowiedź na fanpage’u?

Dlaczego warto dobrze prowadzić fanapage? Co to znaczy dobry fanpage?

Jak promować wydarzenia na Facebooku?

Jak wykorzystać wydarzenia na Facebooku do zwiększenia sprzedaży?

Jak nazwać wydarzenie na Facebooku, aby ludzie chętnie dołączali?

Jak założyć wydarzenie na Facebooku?

Jak sobie radzić z trudnymi klientami na fanpage’u?

Współpraca

Zajmujemy się prowadzeniem fanpage'y na Facebooku i zwiększaniem zainteresowania ofertą naszych klientów pomimo mimo spadających zasięgów.