blog - jak odzyskac utracone koszyki (8)

Jak odzyskać nawet 26% utraconych koszyków w sklepie internetowym?

Strapieniem wielu sklepów internetowych są tak zwane porzucone koszyki. Szczególnie dobrze widać skalę tego zjawiska, gdy sklep stoi na oprogramowaniu takim jak np: prestashop czy skyshop, gdzie bardzo dobrze widać statystyki całego sklepu.

Oczywiście porzucone koszyki nie wynikają z samego oprogramowania, o czym jeszcze powiem później.

Prosty sposób na odzyskanie utraconych koszyków w sklepie internetowym.

Sposobów na odzyskiwanie porzuconych koszyków jest sporo. Natomiast w tym artykule skupię się na sposobie który działa:

  • 100% automatycznie
  • jest sposobem stosunkowo tanim do wdrożenia
  • wystarczy ustawić go jeden raz

Mowa tutaj o odzyskiwaniu porzuconych koszyków w sklepach internetowych z poprzez sekwencje wiadomości e-mail.

Nawet 7 na 10 koszyków zostaje porzuconych!

Według badań (https://baymard.com/lists/cart-abandonment-rate) na każde 10 koszyków nawet 7 zostaje porzuconych! To tylko pokazuje jak ogromna jest skala tego problemu. 

Jeśli jesteś tym szczęśliwcem, dla którego ta statystyka jest łaskawsza, mam Ci tylko jedno do powiedzenia:

W skrócie oznacza to że jeśli Twój sklep internetowy robi 20 000 zł obrotu miesięcznie, to gdyby odzyskać wszystkie porzucone koszyki Twój sklep robiłby ponad 46000 zł obrotu!

Oczywiście jest to sytuacja czysto hipotetyczne, ponieważ odzyskanie 100% porzuconych koszyków jest po prostu niemożliwe.

Ale wystarczy że ilość utraconych koszyków zmniejszysz z 7 do 6 a będąc właścicielem takiego sklepu wygenerujesz dodatkowo ponad 6600 zł obrotu! Czyli niemal od ręki jesteś w stanie zwiększyć obrót sklepu internetowego o 33%

Jest o co walczyć.

Dlaczego klienci porzucają koszyki?

Dzieje się tak z różnych przyczyn. Wśród najczęstszych powodów porzucania koszyków są:

  • niespodziewane koszty (np. podsumowanie zamówienia przekroczyło spodziewaną kwotę przez klienta)
  • użytkownik po prostu przeglądał stronę (dodawał produkty do koszyka, bo go interesują, ale nie planował zakupu)
  • użytkownik znalazł lepszą ofertę w innym miejscu (lepsza oferta nie oznacza tylko niższej ceny, ale może konkurencja oferuje ten produkt w atrakcyjnym zestawie z innym produktem albo jako promocja 3 w cenie 2?)
  • zbyt wysoka cena
  • odwiedzający zmienił z decyzję o kupnie
  • zbyt skomplikowana nawigacja na stronie (szczególnie warto zwrócić uwagę na obsługę strony z pozycji urządzeń mobilnych!)
  • problemy techniczne (nie działające płatności, długi czas ładowania się strony itp.)

Zauważ że na sporą część tych problemów jesteśmy w stanie zareagować. Więc gdybyśmy rozwiązali ten problem to możemy sądzić że chociaż część klientów dokończy zakupy.

Odzyskiwanie koszyków przez sekwencje maili

Na stronie instalujesz wtyczkę lub moduł – jaką? Jeszcze o tym powiem pod koniec artykułu.

Gdy tylko klient, podczas dokonywania zakupów, zostawi adres mailowy albo gdy jest już zarejestrowanym użytkownikiem Twojego sklepu, a następnie porzuca koszyk to system automatycznie wykryje to i wyśle do klienta ustawione wcześniej maile.

Poprzez takie maile możesz zachęcić klienta do powrotu na sklep internetowy i dokonania dokończenia zakupów, zaoferujesz mu kody rabatowe i przedstawisz inne korzyści związane z zakupem z Twojego sklepu.

Oczywiście gdy klient powróci i dokończy swoje zamówienie to system zatrzyma się i nie będzie wysyłał pozostałych maili.

Ustawianie maili odzyskujących koszyki – w praktyce

O czym warto pamiętać ustawiając taką kolejkę maili?

Wysyłaj kilka maili

Nie wysyłaj tylko jednego maila. Przygotuj co najmniej kilka maili. Jeśli wyślesz tylko jeden, to klient zwyczajnie może go przeoczyć, dlatego wysłanie jednego maila to zdecydowanie za mało.

Im dalej, tym mocniej

Zaangażowanie odbiorcy Wraz z biegiem czasu słabnie, więc argumenty które wykorzystujesz na kolejnych etapach muszą być mocniejsze. W pierwszym mailu wspomnij o porzuconym zamówieniu, natomiast o kodach rabatowych mów dopiero pod koniec Twojej sekwencji.

Nie tylko rabaty, kody i zniżki!

Oczywiście możesz operować rabaty i innego rodzaju upusty cenowe natomiast staraj się zwrócić uwagę także na to jakie inne korzyści oferujesz klientom, dzięki temu zaoszczędzisz marżę i więcej zarobisz.

Przykład? Bardzo proszę!

Zobacz w jaki sposób zastosowanie tego systemu sprawdziło się w naszym sklepie internetowym z kursami.

Skala nie jest duża, ponieważ sprzedaż kursów nie jest naszym podstawowym źródłem przychodu, natomiast zwróć uwagę że ustawiając jedną kolejkę e-maili odzyskaliśmy aż 26% utraconych zamówień.

Nawet gdyby odzyskać tylko połowę z tego co nam się udało, czyli 13% to i tak jest to znacząca poprawa konwersji całego sklepu.

W jaki sposób ustawić maile odzyskujące porzucone koszyki?

W różnych systemach takich jak Woocommerce, czy PrestaShop  znajdziesz odpowiednie wtyczki i moduły które umożliwią Ci ustawienie takiej sekwencji mailowej. 

Wypadku WordPress korzystamy z wtyczki WooCommerce Cart Abandonment Recovery.

Jak wygląda nasz system odzyskiwania utraconych koszyków?

W tej kolejce mamy ustawionych 5 maili w różnych odstępach czasowych. Licząc od momentu porzucenia koszyka maile wysyłane są po upływie: 30 minut, 6 godzin, 24 godziny, 3 dni, 7 dni.

W naszych mailach nie skupiamy się na obniżeniu ceny produktu! Zamiast tego obracamy się w kontekście korzyści jakie oferujemy oraz korzyści jakie dostarczą nasze produkty.

Maile pomagają też w zbudowaniu większego zaufanie naszego odbiorcy do sklepu przez oferowanie gwarancji jakości i pokazanie opinii zadowolenia innych klientów.

Tak wygląda pierwszy e-mail:

A jeśli chcesz zobaczyć pozostałe możesz odebrać do nich dostęp zapisując się do naszego newslettera. Kliknij tutaj aby odebrać dostęp do maili.

autor: Patryk Janusz

Posted in

Inne wpisy:

Chodźcie, jest debata – czyli skrzydlate słowa w reklamie.

Emocje ukryte w literach …

Audyt strony internetowej – kuzniafotografii.pl

Audyt strony internetowej – uprawiaj.pl

Audyt strony internetowej: janewiczowka.pl

Ile kosztuje strona www? Tworzenie stron internetowych – cennik

Dlaczego Twoja strona www NIE SPRZEDAJE?

Strona internetowa dla firmy – czy warto? 11 powodów

Case study – jak znaleźć się w Top 3 Google? Na przykładzie fphbertom.pl

Firmowa strona internetowa – 6 rzeczy, które musisz wiedzieć

Współpraca

Zajmujemy się projektowanie i tworzenie stron internetowych, które pomogą Ci pozyskiwać nowych klientów szybciej, łatwiej i skuteczniej.