cynk blog

Jak Prowadzić Marketing w Trakcie Epidemii?

Od kilku dni niemal codziennie słyszymy o negatywnych skutkach koronawirusa dla gospodarki. Temat, który chcę poruszyć jest bardzo trudny, ale uważam że jest też bardzo potrzebny i mam nadzieję, że pomoże przedsiębiorcom w przetrwaniu tego okresu.

Część firm może przejść na model pracy zdalnej. Nasza agencja też od kilku dni pracuje wyłącznie zdalnie. Niestety takie szczęście nie dotyczy wszystkich branż i biznesów.

Wiele firm musi pracować z narażeniem zdrowia, a sporo innych, mimo że chciałoby pracować, to nie może przez brak klientów.

Współzależność rynkowa to sieć naczyń powiązanych, więc bez względu na to czy dobrze Ci idzie czy nie – jesteśmy w tym wszyscy

Czuję odpowiedzialność za to jak wygląda moja firma, ale też za to, jak wygląda nasz rynek. Dlatego chciałbym podzielić się z Tobą kilkoma poradami i moimi przemyśleniami dotyczącymi tego jak prowadzić marketing swojej firmy, aby przetrwać kryzys.

MAKSYMALNA TRANSPARENTNOŚĆ FIRMY

Po pierwsze i najważniejsze. Zadbaj o bezpieczeństwo!
Kiedy dookoła wszyscy mówią o możliwości zarażenia wirusem, a ludzie podchodzą z dystansem do innych, warto pokazać jakie konkretnie środki ostrożności i jakie procedury zostały wprowadzone do Twojej firmy.

Opisz to, zrób zdjęcie kartki z procedurami wywieszonymi w firmie lub nagraj video i pokaż klientom, że dajesz z siebie 100% aby mogli bezpiecznie skorzystać z Twojej oferty.

PRZENIEŚ SIĘ DO ONLINE – TO PROSTSZE NIŻ MYŚLISZ

Jeśli tylko możesz to przenieś się do internetu. Prowadzisz sklep osiedlowy? Może czas założyć sklep online albo fanpage, gdzie klienci będą mogli składać zamówienia, Ty je skompletujesz i dostarczysz lub umożliwisz bezpieczny odbiór osobisty bez dodatkowego kontaktu.

Korepetycje? Nauka gry na instrumencie? Przejdź na Skypa. Mój brat ma korepetycje z niemieckiego przez Skypa – więc da się.

Szkolenia stacjonarne? Zrób zamknięty webinar. Możesz w ten sposób zgromadzić nawet więcej zainteresowanych, bo wielkość sali nie będzie Cię już ograniczać. Spotykasz się z klientami? Zamiast tego – zadzwoń… a może nagraj im video i pokaż to co normalnie pokazałbyś na spotkaniu. #PrzejdźOnline

Obecnie nawet teatry i muzea przenoszą się do internetu. Teatry za pomocą streamingów wystawiają spektakle, a muzea przez wirtualne wycieczki umożliwiają zwiedzanie wystaw.

Wirus wymusił nagłą zmianę technologiczną. Z dnia na dzień każdy, kto tylko może – przenosi się do internetu. Nawet firmy, które z pozoru nie mogą – kombinują jak to zrobić!

RESTAURACJE I BIZNESY Z DOWOZEM

Jeśli nie masz możliwości przejścia w 100% do internetu, zaproponuj klientom dostawę bezkontaktową. Takie rozwiązania wprowadziło już m.in. Pyszne czy KFC i wiele innych firm.

Jak to działa?
Cały proces zamówienia jest taki sam, z tą różnicą, że dostawca zostawia jedzenie na wycieraczce, dzwoni domofonem i odchodzi zachowując bezpieczny dystans. Bezkontaktowa dostawa obowiązuje przy zamówieniach opłaconych online.

Jeśli tylko możesz zagwarantuj klientom bezpieczną dostawę bezkontaktową.

BRANŻA BEAUTY, LUB KAŻDA BRANŻA, KTÓRA Z DNIA NA DZIEŃ STRACIŁA 80-90% PRZYCHODU

Jest też grono biznesów, które po prostu z dnia na dzień straciły 80-90% swoich przychodów. Jest to m.in. branża beauty: kosmetyczki, fryzjerzy, barberzy itd. Wszystkie osoby, które do wykonywania działalności musiały utrzymać bliski kontakt z klientem.

Takie osoby mogą oferować vouchery na usługi albo pakiety usług do wykorzystania w przyszłości. Dzięki temu mogą zachować „jako taką” płynność finansową przez okres epidemii.

Jak sprzedawać takie vouchery? Gdybym był w tej sytuacji – nagrywałbym edukacyjne video lub prowadził relacje live na Facebooku / Instagramie. Na końcu każdego video opowiedziałbym o voucherze na zabiegi i zamieścił linka do strony przez którą można kupić voucher.

INWESTUJ W REKLAMĘ

Większość okolicznych firm się zamknęła? Twoja konkurencja pozamykała biura i przestała sprzedawać? To może być dla Ciebie pewnego rodzaju szansa.

Nie oczekuj efektów bez reklamy. Klienci sami nie przychodzą, szczególnie gdy nie wychodzą z domów. Musisz do nich dotrzeć!

Pokaż klientom, że w bezpieczny sposób jesteś w stanie dostarczyć im swoje produkty i po prostu zacznij mocno się reklamować. Zobacz jakie będą efekty.

Sprzedaż to efekt zaplanowanych działań. Nie bierze się z powietrza.

NASZA GOSPODARKA TO WSPÓLNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ I WSPÓLNY INTERES

Nie ma co ukrywać – wiele firm, w wręcz całe branże bardzo ucierpią na obecnej sytuacji. Wiele biznesów już się nie podniesie. Gdy wyjdziemy z domów za miesiąc, dwa czy trzy rzeczywistość może być… inna.

Firmy i korporacje będą musiały się przecież jakoś odbić. Ceny mogą prawdopodobnie wzrosnąć. Może się okazać, że nie pójdziemy już na ulubioną pizzę w małej osiedlowej knajpce i nie wypijemy kawy u Pani Zosi w kawiarence przy parku.

Nie mówię tego, by przestraszyć, ale żebyśmy spróbowali zatrzymać to co się da. Dlatego nawet jeśli nie masz swojego biznesu i wydaje Ci się, że sytuacja Cię nie dotyczy, to zwróć uwagę na to, że będąc konsumentem możesz zadecydować którym firmom chcesz pomóc i zwiększyć ich szansę przetrwania.

Jak to zrobić?

Wsparcie odpłatne

  • zamawiaj jedzenie z restauracji, które cenisz (jeśli oferują oni dostawę)
  • kupuj vouchery dla swoich najbliższych z możliwością wykorzystania np. w ciągu roku
  • zarezerwuj miejsce w knajpie, jeśli planujesz coś w niej zorganizować np. latem (dzięki temu właściciele będą wiedzieli jaki mają potencjał,
  • gdy to wszystko się skończy, a zaliczki mogą pomóc im przetrwać)
  • bierz udział w webinarach i szkoleniach (także tych płatnych), które prowadzone są online i (oczywiście!) znajdują się w kręgu Twoich zainteresowań

Wsparcie za darmo

  • wystaw pozytywne opinie wszystkim miejscom, które poleciłbyś znajomym
  • okaż wsparcie, pokaż ulubionym firmom, że je lubisz i cenisz. To zmotywuje właścicieli do działania – a czasami brakuje właśnie tej motywacji
  • nie krytykuj działań różnych marek, które uruchamiają teraz promocję, akcję sprzedaży z dowozem i inne udogodnienia. Oni nie próbują dorobić się na epidemii. Oni próbują przetrwać. A to leży w naszym wspólnym interesie.

BEZPŁATNE KONSULTACJE MARKETINGOWE

Chcesz porozmawiać o marketingu swojej firmy lub potrzebujesz wsparcia agencji?

Uruchomiłem zapisy na krótkie i bezpłatne konsultacje ze mną. Konsultacje są dla osób, które:

  1. Chcą działać w związku z obecną sytuacją
  2. Zależy im na tym aby ich firma przetrwała ten kryzys
  3. Nie boją się zakasać rękawów i wziąć do roboty

Chcesz się zapisać? KLIKNIJ TUTAJ

autorzy: Patryk Janusz, Dorota Guzińska

Inne wpisy:

Chodźcie, jest debata – czyli skrzydlate słowa w reklamie.

Emocje ukryte w literach …

Audyt strony internetowej – kuzniafotografii.pl

Audyt strony internetowej – uprawiaj.pl

Audyt strony internetowej: janewiczowka.pl

Ile kosztuje strona www? Tworzenie stron internetowych – cennik

Dlaczego Twoja strona www NIE SPRZEDAJE?

Strona internetowa dla firmy – czy warto? 11 powodów

Case study – jak znaleźć się w Top 3 Google? Na przykładzie fphbertom.pl

Firmowa strona internetowa – 6 rzeczy, które musisz wiedzieć

Współpraca

Zajmujemy się projektowanie i tworzenie stron internetowych, które pomogą Ci pozyskiwać nowych klientów szybciej, łatwiej i skuteczniej.