Jak słuchać

Jak słuchać, by do nas mówiono?

Komunikacja jest trudna, ponieważ nie wejdziemy w głowę drugiego człowieka i nie dowiemy się czego oczekuje – warto więc wiedzieć, że ważne jest nie tylko to jak mówimy, ale również jak słuchamy!

UCHO RZECZOWE

Skupiamy się tutaj na faktach, odbieramy informacje wprost, klarownie. Osoby z takim uchem nie doszukują się w komunikatach podtekstów, nie szukają między wierszami.

  1. Nadawca mówi: ,,Pyszne ciasto!’’ = Odbiorca słyszy: To ciasto jest pyszne
  2. Nadawca mówi: ,,Zielone światło’’ = Odbiorca słyszy: jest zielone światło

UCHO APELOWE

To płaszczyzna podatna na manipulacje, wywieranie wpływu. Osoby z takim uchem często wypowiedzi innych traktują jako powinności, coś co muszą wykonać, coś czego inni od nich oczekują. Znane są z „czynienia wszystkim dobrze”, a zaniedbywania siebie.

  1. Nadawca mówi: ,,Pyszne ciasto’’ = Odbiorca słyszy: chcę, żebym poczęstował go tym ciastem
  2. Nadawca mówi: ,,Zielone światło” = Odbiorca słyszy: chce, abym ruszał

UCHO UJAWNIAJĄCE SIEBIE

Ocena innych, co mówią o sobie w danym komunikacie, jak nadawca świadomie wyraża siebie albo nieświadomie odsłania, jaki jest jego obecny stan.

  1. Nadawca mówi: ,,Pyszne ciasto’’ = Odbiorca słyszy: ma ochotę zjeść to ciasto, pewnie jest głodny
  2. Nadawca mówi: ,,Zielone światło’’ = Odbiorca słyszy: spieszy mu się

UCHO RELACYJNE

Stosunek do nadawcy, sposób traktowania go. Odbiorcy z uchem relacyjnym podświadomie odpowiadają na pytania: ,,Jak się do mnie odnosisz?’’, ,,Co myślisz na mój temat?’’ Inaczej ucho to jest nazywane drażliwym, bo czasem jesteśmy na tyle wrażliwi na wzajemne relacje, że nawet neutralne wypowiedzi odczytujemy jako atak czy zagrożenie.

  1. Nadawca mówi: ,,Pyszne ciasto’’ = Odbiorca słyszy: uważa, że wspaniale upiekłem to ciasto
  2. Nadawca mówi: ,,Zielone światło’’ = Odbiorca słyszy: sugeruje, że nie umiem prowadzić??

W biznesie dobry kontakt z innymi to nie tylko dobra relacja, ale przede wszystkim lepsze oferty, pozytywny odbiór naszej usługi przez klientów, dobre wspomnienia po współpracy z firmą i lepsze opinie – działa poczta pantoflowa, nasz biznes jest polecany innym mamy więcej klientów.

Dobry kontakt z innymi –czy naszymi pracownikami, czy klientami buduje też zdrowe poczucie współpracy. Gdyby Ania i Michał wiedzieli w jaki sposób mogą być odebrane ich komunikaty – dogadaliby się i nie było by problemu. Przecież są w firmie we wspólnym celu, po co mają utrudniać sobie życie przez konflikty?

Sprawa jest bardzo prosta wymaga od nas tylko pokory, zmiany punktu widzenia i zauważenia drugiego człowieka oraz jego potrzeb.

autor: Weronika Skoczylas

Inne wpisy:

Chodźcie, jest debata – czyli skrzydlate słowa w reklamie.

Emocje ukryte w literach …

Audyt strony internetowej – kuzniafotografii.pl

Audyt strony internetowej – uprawiaj.pl

Audyt strony internetowej: janewiczowka.pl

Ile kosztuje strona www? Tworzenie stron internetowych – cennik

Dlaczego Twoja strona www NIE SPRZEDAJE?

Strona internetowa dla firmy – czy warto? 11 powodów

Case study – jak znaleźć się w Top 3 Google? Na przykładzie fphbertom.pl

Firmowa strona internetowa – 6 rzeczy, które musisz wiedzieć

Współpraca

Zajmujemy się projektowanie i tworzenie stron internetowych, które pomogą Ci pozyskiwać nowych klientów szybciej, łatwiej i skuteczniej.