Skip to content
people-coffee-tea-meeting

Jak sprawić, by klienci wracali?

Jednym z większych problemów przedsiębiorców jest skupienie wyłącznie na pozyskiwaniu nowych klientów. Największe środki inwestowane są w reklamę i marketing skierowany właśnie do tej grupy, niestety wciąż nie wszystkie firmy doceniają stałych klientów i tracą przez to bardzo wiele.

Dobre relacje z klientami procentują w późniejszym czasie. Raz zdobyty klient (jeśli ma już do Ciebie zaufanie) prędzej skorzysta ponownie z Twoich usług niż zupełnie nowy, bowiem nie musisz już o niego walczyć z konkurencją i starać się, by zauważył Twoją firmę. Dziś podpowiemy jak skutecznie, ale nie nachalnie o sobie przypominać oraz co robić, by klienci sami chcieli nawiązać z Twoją firmą długotrwała dobrą relację.

1. Nie porzucaj klienta po jego pozyskaniu- etap II, czyli obsługa jest najważniejszy

Przekonanie, że dotarcie z komunikatem do potencjalnego klienta jest sukcesem jest nie tylko mylne, ale i szkodliwe, bo nie jest to nawet połowa sukcesu! Dopiero moment kontaktu, rozmowy, spotkania i przede wszystkim realizacji usługi lub sprzedaży produktu stanowi o jakości tej relacji i – jeżeli zrobisz to dobrze – okaże się prawdziwym sukcesem. Niezwykle ważna jest dobra komunikacja w czasie tego procesu. Szczerość, rzetelna pomoc i zwyczajna uprzejmość są tu absolutną podstawową. Traktuj klientów jak przyjaciół dla których chcesz jak najlepiej, a nie tylko jak osoby które mają w terminie zapłacić fakturę, a naprawdę się tymi przyjaciółmi stanął!

2. Przypominaj o swoim istnieniu

Sztuką jest przypominanie klientom o swojej firmie w sposób skuteczny, ale nie nachalny. Jest to jednak wykonalne. Spraw po prostu, by byli na bieżąco z Twoją oferta i w porę reaguj na ich potrzeby. Przydatny okazują się tu newsletter, czy zwykłe maile informacyjne. Nie zasypuj ich jednak wiadomościami, bo prędzej czy później zacznie ich to irytować. Obecnie ważne jest również prezentowanie swojej firmy w mediach społecznościowych. Informuj klientów o fanpage’u na facebooku i innych portalach. Dzięki temu zyskasz regularny kontakt z klientami, pamiętaj jednak by był on dwustronny. Zadawaj pytania, buduj relację, bądź otwarty na ewentualną krytykę i szybko na nią reaguj.

3. Stwórz powód do powrotu

Nie zapominajmy, że aby klient wrócił do Twojej firmy musi mieć taką potrzebę, musi chcieć kupić nowe buty, zamówić pizzę lub skorzystać z porady prawnej (nie zrobi tego tylko z sympatii do Twojej firmy). Nie zawsze mamy wpływ na to jakie potrzeby mają nasi klienci, ale możemy delikatnie ingerować w to którą firmę wybiorą jeśli taka potrzeba się już pojawi. Świetnie sprawdzi się prosty program lojalnościowy. W zależności od rodzaju działalności możesz wykorzystać także kupony, kody promocyjne lub rabaty dla stałych klientów.

4. Słuchaj i pomagaj

Dotyczy to zarówno momentu nawiązywania relacji z klientem, procesu realizacji usługi, jak i okresu który następuje później. Do każdego klienta podchodź indywidualnie, staraj się jak najlepiej zrozumieć jego potrzeby i zaproponować najbardziej odpowiednie rozwiązanie. Nie bądź ‘krwiożerczym przedsiębiorcom’, który chce za wszelką cenę ‘wcisnąć’ klientowi produkt. Tylko działania skierowane na jego dobra mają znaczenie! 😊

Okazuj zainteresowanie, dbaj, buduj zaufanie- także po zakończeniu współpracy. Wykonanie krótkiego telefonu lub wysłanie maila z pytaniem, czy klient jest zadowolony z produktu nie kosztuje wiele, potrwa kilka minut, a pozostawi świetne wrażenie. Taki klient z pewnością Cię zapamięta, a dodatkowo może polecić Twoją firmę znajomym. A polecenia to najlepsza forma reklamy.

5. Oferuj tylko dobre produkty i usługi

Kwestia, o której niby nie powinnam nawet wspominać, ale jednak czuję się w obowiązku 😊

Nigdy nie zapominajmy o tym, że to co najbardziej przyciąga klientów i w ogóle definiuje naszą firmę na rynku to jakość sprzedawanych produktów i pozom usług. Jeżeli oferujemy na prawdę dobre produkty, jeśli nasi pracownicy to profesjonaliści – nie ma powodu do obaw, nasza firma sama pracuje na swoją renomę, a jakość zawsze się obroni. Wówczas wszystkie powyższe sposoby, będą tylko dodatkiem wspierającym sprzedaż i kreującym pozytywny wizerunek marki.

Poza tym, najlepiej będzie jeśli potraktujemy to wszystko nie jak chłodną biznesową kalkulację i punkty, które musimy odhaczyć, by „złapać i utrzymać” klienta, a jak na przyjacielską relację. Podchodźmy do naszych klientów z sercem, traktujmy ich tak jak sami lubimy być traktowani. Nie tylko zyskamy stałych i zadowolonych klientów, ale też będzie nam się zwyczajnie przyjemniej żyło!

autor: Dorota Guzińska

Posted in

Inne wpisy:

Chodźcie, jest debata – czyli skrzydlate słowa w reklamie.

Emocje ukryte w literach …

Audyt strony internetowej – kuzniafotografii.pl

Audyt strony internetowej – uprawiaj.pl

Audyt strony internetowej: janewiczowka.pl

Ile kosztuje strona www? Tworzenie stron internetowych – cennik

Dlaczego Twoja strona www NIE SPRZEDAJE?

Strona internetowa dla firmy – czy warto? 11 powodów

Case study – jak znaleźć się w Top 3 Google? Na przykładzie fphbertom.pl

Firmowa strona internetowa – 6 rzeczy, które musisz wiedzieć

Współpraca

Zajmujemy się projektowanie i tworzenie stron internetowych, które pomogą Ci pozyskiwać nowych klientów szybciej, łatwiej i skuteczniej.