blog cover

Jak wybrać słowa kluczowe do kampanii Google Ads?

Proces tworzenia nowej kampanii w Google Ads to wyzwanie, z którym większość firm prędzej czy później będzie musiała się zmierzyć, aby zmaksymalizować swoje przychody. I nie są to tylko moje przewidywania. Wystarczy rzucić okiem na statystyki poniżej:

  • Google to aż 41% rynku reklam cyfrowych, wartego 225 mld dolarów
  • Przychody Google’a rosną KAŻDEGO ROKU o ok. 21%
  • 97% przychodów Google’a pochodzi z Google Ads

Nic dziwnego, że Google stara się uczynić z Google Ads miejsce, gdzie przyszli reklamodawcy będą mieli łatwość w tworzeniu nowych kampanii, jak i samych reklam. I rzeczywiście, obecny interfejs posiada wiele uproszczeń, które nie były dostępne wcześniej. Dzięki np. Elastycznym Reklamom Display nie musisz być grafikiem, aby stworzyć przyciągające uwagę reklamy.

Google Ads nieustannie się zmienia i z każdym rokiem dodawane są kolejne automatyzacje i ułatwienia. Jest jednak coś, co Google nie jest w stanie wybrać za ciebie – słowa kluczowe.

Co To Jest Słowo Kluczowe

Zanim przejdziemy dalej, warto zapoznać się z definicją słów kluczowych, ponieważ, jak sama nazwa wskazuje, są one KLUCZOWE w twojej przyszłej kampanii w sieci wyszukiwania Google Ads. Oto jedna z nich:

Brzmi skomplikowanie, prawda? Jednak jeśli masz zamiar utworzyć swoją pierwszą kampanię Google Ads, wystarczy zapamiętać, że słowa kluczowe to nic innego jak wyszukiwane przez użytkowników hasła w wyszukiwarce. Tę czynność wykonujemy dziennie dziesiątki razy, więc nie powinno być problemu z zapamiętaniem tej krótkiej definicji.

Znaczenie Odpowiedniego Doboru Słów Kluczowych

W Google Ads dostępne są 2 główne rodzaje kampanii:

  • Kampania w sieci wyszukiwania
  • Kampania w sieci reklamowej (display)

Znaczenie wybranych przez Ciebie słów kluczowych zmienia się w zależności od rodzaju prowadzenia kampanii.

Tak więc, jeśli wybierzesz kampanię w sieci reklamowej, słowa kluczowe będą zupełnie niepotrzebne. Co więcej, opcja dodania słów kluczowych do takiej kampanii nie będzie w ogóle dostępna, z racji, że Twoje przyszłe reklamy będą wyświetlane tylko w formie graficznej na różnych stronach internetowych.

Sytuacja zmienia się zupełnie, jeśli zdecydujemy się na kampanię w sieci wyszukiwania. Musimy wziąć pod uwagę, że nasze reklamy będą wyświetlane po wyszukaniu hasła przez danego użytkownika w wyszukiwarce. Samo to świadczy o niesamowitym znaczeniu właściwego doboru słów kluczowych podczas tworzenia kampanii. Brak odpowiedniego słowa kluczowego na liście skutkuje brakiem cennych kliknięć użytkowników.

Jak wybierać słowa kluczowe do mojej kampanii Google Ads?

Proces selekcji odpowiednich słów kluczowych nie jest najłatwiejszą rzeczą, ale po wprowadzeniu w życie kilku podstawowych zasad, możesz mieć pewność, że zadanie zostało wykonane prawidłowo.

1) Używaj sprawdzonych programów do wyszukiwania słów kluczowych

To jedna z najważniejszych zasad. Korzystając z programu, który jest w stanie zapewnić ci precyzyjne dane na temat słów kluczowych, będziesz mógł z łatwością wyselekcjonować najlepsze z nich, a następnie włączyć je do Twojej kampanii.

Jakich programów używać?

  1. Google Keywords Planner to program wbudowany w Google Ads, którego zadaniem jest dostarczenie reklamodawcy precyzyjnych informacji o danym słowie kluczowym. Korzystając z Keywords Planner’a, możesz w łatwy sposób pobrać oraz włączyć słowa kluczowe do istniejącej już kampanii. Idealne rozwiązanie dla początkujących. UWAGA! Aby uzyskać dostęp do Google Keywords Planner należy utworzyć pierwszą kampanię w Google Ads.
  2. Ubersuggest to ceniony na całym świecie program ułatwiający wybór słów kluczowych. Autorem programu jest Neil Patel – popularny bloger i specjalista SEO. Świetne rozwiązanie zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych reklamodawców.
  3. Ahrefs to jeden z najbardziej precyzyjnych programów służących do selekcji słów kluczowych. Jednak jego złożoność sprawia, że jest on trudny w obsłudze dla początkujących reklamodawców.

Po wybraniu programu, wypisz wszystkie słowa kluczowe związane z Twoją firmą lub z konkretną usługą, którą masz zamiar reklamować. W Google Keywords Planner możesz wpisać max. 10 słów kluczowych.

Następnym krokiem będzie pobranie słów kluczowych, gdzie będziesz mógł je starannie wyselekcjonować. Taką opcję znajdziesz w prawym, górnym rogu.

2) Dopasuj Do Każdego Słowa Kluczowego Odpowiednią Intencję

Użytkownicy sieci wyszukiwania kierują się różnymi intencjami wyszukując hasła w wyszukiwarce.

Główne 3 intencje, które powinieneś znać to:

  • Intencja Zakupowa
  • Intencja Informacyjna
  • Intencja Problemowa

Jak to rozumieć?

Niestety, nie zawsze użytkownik wyszukując wybrane przez ciebie słowo kluczowe ma zamiar skorzystać z twojej oferty (Intencja Zakupowa), a jedynie dowiedzieć się czegoś, np. o usłudze jaką świadczysz (Intencja Informacyjna).

Może się również zdarzyć sytuacja, gdzie użytkownik ma z czymś problem, który stara się rozwiązać, a rozwiązania postanowił szukać w wyszukiwarce Google (Intencja Problemowa) – taką sytuację można wykorzystać do wyświetlenia takiej osobie twojej reklamy, która może poskutkować cennym dla Ciebie kliknięciem.

Jaki z tego wniosek? Podczas selekcji słów kluczowych zawsze kieruj się intencją użytkownika. To pozwoli Ci zaoszczędzić czas i pieniądze w przyszłości. Słowa kluczowe z intencją problemową, czy też zakupową to najlepsze słowa kluczowe, które zdecydowanie powinieneś wykorzystać w swojej kampanii.

Jak to zrobić?

Wróćmy do naszych pobranych słów kluczowych i podzielmy je zgodnie z intencjami użytkowników, tworząc odpowiednie kolumny w naszym programie do edytowania (w moim przypadku Excel).

Jak łatwo zauważyć, dodałem również kolejną Intencję Niejasną. Jak sama nazwa wskazuje, używamy jej, gdy nie możemy wywnioskować o co dokładnie chodziło użytkownikom wpisującym dane hasło. Takiego słowa kluczowego możemy użyć później, np. podczas optymalizacji naszej kampanii.

Intencję niejasną można wykorzystać opcjonalnie i nie jest ona niezbędna w procesie selekcji słów kluczowych.

Teraz, wystarczy, że przy każdym słowie kluczowym wpiszemy TAK/NIE do odpowiedniej kolumny. Przed tym pamiętajmy, aby wyrzucić z naszego pobranego raportu słowa kluczowe, które mają mniej niż 30 wyszukiwań miesięcznie.

3) Zwróć Uwagę Na Stawki

To już ostatnia, ale najważniejsza zasada. Stawki za słowa kluczowe potrafią namieszać w głowie początkującemu reklamodawcy. Niemniej jednak, powinniśmy zawsze wybierać te słowa kluczowe, które oferują przyzwoitą stawkę za kliknięcie.

Zanim do tego przejdziemy, musisz wiedzieć, że rozróżniamy 2 główne rodzaje stawek:

  1. Stawka za kliknięcie na górze strony (dolny zakres)
  2. Stawka za kliknięcie na górze strony (górny zakres)

Mówiąc prościej, Google daje nam informacje, ile dokładnie powinniśmy zapłacić za kliknięcie, jeżeli chcemy znaleźć się na górze pierwszej strony w dolnym (miejsca 3-4) i górnym (miejsca 1-2) zakresie.

I w tym miejscu muszę rozczarować tych bardziej ambitnych – w większości przypadków NIE OPŁACA się płacić stawek za górny zakres, ponieważ często można się natknąć na stawki rzędu 10-15 zł za kliknięcie!

Co zrobić w takiej sytuacji? Jeżeli chcemy włączyć dane słowo kluczowe do naszej kampanii, a stawka za górę strony w górnym zakresie jest horrendalnie wysoka, sprawdzonym na to sposobem jest branie pod uwagę tylko tych stawek za górę strony w dolnym zakresie, a następnie zwiększyć te stawki o ok. 25%.

W ten sposób oszczędzimy środki na koncie, nie wspominając o efektach, które na pewno się pojawią, mimo naszej niższej pozycji względem konkurencji. Co więcej, musimy pamiętać, że to nadal jest pierwsza strona w wyszukiwarce. Możemy zatem liczyć na jakościowe kliknięcia po niższej cenie.

Podsumowanie

Stwierdzenie, że właściwy dobór słów kluczowych to najważniejszy punkt Twojej przyszłej kampanii jest jak najbardziej prawdziwe. Zwrócenie uwagi na program, którego używasz, intencje użytkowników, czy też stawki, gwarantuje ci większe szanse na zdobycie nowych klientów w sieci wyszukiwania.

Jeśli dotarłeś do tego momentu mojego wpisu, już możesz być pewny, że wiesz znacznie więcej od twojej konkurencji w Google Ads, która zazwyczaj wygląda tak samo – Twoja konkurencja to firmy podobne do Twojej. Różnica jest taka, że Ty już wiesz jak wybierać słowa kluczowe, zbierając przy tym dobrej jakości kliknięcia i oszczędzając budżet.

autor: Jeremiasz Kowalski

Posted in

Inne wpisy:

Chodźcie, jest debata – czyli skrzydlate słowa w reklamie.

Emocje ukryte w literach …

Audyt strony internetowej – kuzniafotografii.pl

Audyt strony internetowej – uprawiaj.pl

Audyt strony internetowej: janewiczowka.pl

Ile kosztuje strona www? Tworzenie stron internetowych – cennik

Dlaczego Twoja strona www NIE SPRZEDAJE?

Strona internetowa dla firmy – czy warto? 11 powodów

Case study – jak znaleźć się w Top 3 Google? Na przykładzie fphbertom.pl

Firmowa strona internetowa – 6 rzeczy, które musisz wiedzieć

Współpraca

Zajmujemy się projektowanie i tworzenie stron internetowych, które pomogą Ci pozyskiwać nowych klientów szybciej, łatwiej i skuteczniej.