którym uchem słuchasz (1)

Którym uchem słuchasz, a którym słyszysz?

Poznajcie Anię. Ania pracuje jako Project Manager w firmie średniej wielkości.

Mimo swojego młodego wieku, ma już wiele doświadczenia i niezwykłą umiejętność analityczną, szybko awansowała, jednak przez to, że jest młodsza od innych – mimo swoich zdolności – nie czuje się kompetentna do wielu zadań.

W tym do zwracania uwagi starszym współpracownikom.

Po realizacji jednego z projektów okazało się, że znacznie starszy od Ani grafik nie zastosował się do jednego z warunków realizacji, przez co firma straciła klienta. Ania musiała wybierać, wziąć winę na siebie czy zwrócić uwagę grafikowi. Wybrała to drugie.

Spokojnym krokiem podeszła to stanowiska swojego kolegi i delikatnie przepraszającym tonem zaczęła mówić o fakcie utracenia klienta i konsekwencjach jakie będą wiązały się z nie zastosowaniem się do zaleceń. Michał oburzył się – pracuje w tej firmie znacznie dłużej niż Ania, lepiej zna klientów i gdyby ktoś powiedział mu wcześniej, że wytyczne są inne to nie popełniłby błędu.

W efekcie dwójka pokłóciła się ze sobą, problem nie został rozwiązany, a Michał dalej nie wiedział jak ma poprawić projekt …

Każdy komunikat ma na celu:

  • Przekazanie faktów
  • Przekazanie intencji (co ja chcę uzyskać?)
  • Pokazanie nastawienia do rozmówcy (jak traktuję mojego rozmówcę?)
  • Wyrażenie i pokazanie siebie (jaki jestem?)

Schody zaczynają się wtedy, gdy komunikaty jakie nadajemy są odbierane w inny sposób niż sobie życzymy.

Dlaczego?

Najprostsza odpowiedź jaka przychodzi to głowy to patetyczne:

,,Każdy z nas jest jednostką indywidualną…’’

Owszem, ale zbudowani jesteśmy z tych samych komórek i mimo wielu różnic jest też w nas wiele podobieństw. Nasza komunikacja z ludźmi i społeczeństwem trwa nieustanie, komunikaty dajemy praktycznie cały czas. Nie ukrywajmy – praca z ludźmi to najtrudniejsza praca, ponieważ wymaga umiejętności miękkich, które – niestety – do mierzalnych nie należą.

Słyszeliście kiedyś takie powiedzenie – ,,Każdy słyszy, co chce usłyszeć’’ ?

Tutaj jest ten podobny pierwiastek – bo – jak potwierdziły badania – słyszymy to co chcemy i to nie dwoma, a „czworgiem uszu”. W tym miejscu chciałbym przybliżyć model komunikacji ,,Czterech uszu’’ niemieckiego profesora Friedemanna Schulza von Thun’a, psychologa i eksperta w dziedzinie komunikacji interpersonalnej i intrapersonalnej.

Von Thun mówi, że są cztery uszy, którymi słyszymy:

  • rzeczowe
  • apelowe
  • ujawniające siebie
  • relacyjne.
  • Każde z nich słyszy trochę co innego w tym samym komunikacie…

Chcecie się dowiedzieć, w jaki sposób słuchacie i jak łatwiej kontaktować się z Waszymi współpracownikami?

Opowiem Wam o tym w następnym cynku!

autor: Weronika Skoczylas

Inne wpisy:

Chodźcie, jest debata – czyli skrzydlate słowa w reklamie.

Emocje ukryte w literach …

Audyt strony internetowej – kuzniafotografii.pl

Audyt strony internetowej – uprawiaj.pl

Audyt strony internetowej: janewiczowka.pl

Ile kosztuje strona www? Tworzenie stron internetowych – cennik

Dlaczego Twoja strona www NIE SPRZEDAJE?

Strona internetowa dla firmy – czy warto? 11 powodów

Case study – jak znaleźć się w Top 3 Google? Na przykładzie fphbertom.pl

Firmowa strona internetowa – 6 rzeczy, które musisz wiedzieć

Współpraca

Zajmujemy się projektowanie i tworzenie stron internetowych, które pomogą Ci pozyskiwać nowych klientów szybciej, łatwiej i skuteczniej.