blog - Strona internetowa dla firmy. UWAGA większość firm to olewa

Strona internetowa dla firmy. UWAGA 9/10 firm to olewa!

Strona internetowa dla firmy to forma reklamy swojej działalność. A przynajmniej z takim założeniem wielu właścicieli firm zleca stworzenie strony internetowej.

Niestety dopiero po pewnym czasie okazuje się, że firmową stronę internetową nie trafiło do firmy nawet kilku klientów. Mam nadzieję, że u Ciebie jest inaczej. Jednak to właśnie z takim scenariuszem spotykam się najczęściej.

Dlaczego tak się dzieje?

Powód jest prosty – Twoja strona internetowa dla firmy nie realizuje żadnego celu.

Strona internetowa dla firmy MUSI MIEĆ SWÓJ CEL

Zanim przystąpimy do tworzenia strony internetowej zastanawiamy się nad jej celem. Najczęściej (chociaż nie zawsze!) celem strony jest „pozyskiwanie klientów”.

Ale możesz też zlecić tworzenie strony internetowej, której głównym celem będzie: budowanie zaufania, generowanie leadów, pozyskiwanie zapisów do newslettera (lub co innego). Te cele omówię przy innej okazji.

Wróćmy do „pozyskiwania klientów przez stronę internetową”. To jest jak najbardziej biznesowo słuszny cel, ale… mimo wszystko jest zbyt ogólny.

Dlaczego uważam, że „pozyskiwanie klientów przez stronę internetową” to zbyt ogólny cel?

Każda firma pozyskuje klientów na różne sposoby, każda firma ma inny lejek sprzedażowy. Inaczej pozyskuje się klientów dla gabinetu fryzjerskiego, inaczej dla firmy sprzedającej ciągniki, a jeszcze inaczej dla restauracji włoskiej. Wynika to z tego, z tego, że:

  • po pierwsze – odbiorcami są kompletnie różni klienci, mający odmienne potrzeby i problemy.
  • po drugie – sama oferta się różni. Klienci kupujący traktor zwracają uwagę na inne elementy, niż wtedy gdy chcą zamówić pizze. To akurat dość skrajny przykład, ale zobacz – nawet kiedy klient kupuje samochód dostawczy, to zwraca uwagę na inne cechy, niż gdy wybiera samochód osobowy, pomimo tego, że oba to samochody.

Dlatego cały proces pozyskiwania klientów należy rozbić na mniejsze elementy i zastanowić się co klient musi wiedzieć i zrobić zanim coś od nas kupi.

Takie rozbicie lejka sprzedażowego sprawi że, zwrócisz uwagę na pewne elementy i to te elementy uwypuklisz na swojej firmowej stronie internetowej.

Strona internetowa dla firmy – jak tworzyć strony, które pozyskują nowych klientów.

Aby lepiej zobrazować to o czym mówimy, przerobimy przykładowy biznes. Załóżmy, że będzie to salon fryzjerski.

W jaki sposób salon fryzjerski pozyskuje nowych klientów? Wpadają mi takie pomysły do głowy:

  • roznoszenie ulotek z promocją 
  • prowadzenie fanpage na Facebooku, Instagramie i innych social media 
  • może reklama w AdWords 
  • polecenia zadowolonych klientek 
  • rożne kupony, vouchery, Groupon i inne podobne portale 
  • reklame na witrynie, potykacze itp. 

Drugim krokiem jest kontakt klienta z salonem. Kiedy reklama trafi na zainteresowanego klienta, to kontaktuje się on z salonem, aby umówić się na strzyżenie.

Trzecim krokiem jest realizacja usługi.

Natomiast czwartym krokiem, który pomija zdecydowana większość salonów fryzjerskich jest upselling (mój fryzjer też to pomija, Twój prawdopodobnie także!).

O wykorzystaniu upsellingu i zwiększaniu wartości pojedynczego klienta będzie osobny artykuł. Teraz skupmy się na tym jak wykorzystać stronę internetową firmy, do sprzedaży.

Proces sprzedaży i obsługi klienta w tym salonie wygląda tak:

Lejek sprzedaży, a strona internetowa dla firmy

Jak świadomie wykorzystać firmową stronę internetową firmy w lejku?

Skoro w tym wypadku, kluczowym elementem w pozyskaniu nowego klienta jest jego KONTAKT z firmą, to nasze działania muszą mocno zachęcać klienta do tego kontaktu. Jak taką wiedzę, przełożyć na firmową stronę internetową?

Zacznijmy od wyskakującego okienka pop-up. Pomimo tego, że tego rodzaju okienka mogą irytować, to jednak są skuteczne. W okienku ustawiamy promocję na pierwszą wizytę oraz krótki formularz kontaktowy i numer telefonu. Dla wzmocnienia efektu można promocję ograniczyć czasowo (np. 5 minut) lub ilościowo (np. zostały nam dziś tylko 2 vouchery).

Jak powinien działać pop-up? Ustaw okienko tak aby:

  • Pojawiało się po np. 60 sekundach przebywania na stronie – w ten sposób odrzucimy osoby, które „wpadły tu tylko na chwilę”, a trafimy do osób, które czytają ofertę i są zainteresowane, a mogą tylko potrzebować bodźca do umówienia się na wizytę.
  • Pojawiało się przy próbie wyjścia użytkownika ze strony – skoro planuje wyjść, to jest to ostatnia szansa, aby tego klienta spróbować przekonać do naszej usługi. 
  • Nie pojawiało się w ciągu np. 5 kolejnych dni, temu samemu klientowi. 

Tym prostym trikiem zwiększymy ilość osób, które będą kontaktować się z firmą.

Skuteczna strona internetowa dla firmy – o co jeszcze warto zadbać?

Skoro ustaliliśmy, że dla tego gabinetu fryzjerskiego najważniejsze jest przekonanie klienta do kontaktu z firmą, to warto zadbać także o inne elementy strony internetowej i podporządkować je temu celowi.

Twoja strona www musi być przejrzysta i czytelna

Przejrzysty układ, czytelne menu, stonowane kolory. Twórz proste menu i opisuj konkretne zakładki w zrozumiały sposób. Na naszym przykładzie – ja wiem, co to jest RWD, ale wiem, że moi potencjalni klienci – niekoniecznie. Z tego powodu na stronie zamiast „tworzymy strony w technologii RWD” piszę,  że „Twoja strona będzie dobrze wyglądała zarówno na komputerze jak i na telefonie”.

Nie rozpraszaj uwagi klienta…

Nie korzystaj z denerwujących, pstrokatych banerów i animacji we flash’u, które rozpraszają i odwracają uwagę klienta. Nasz wzrok wychwytuje każdy ruch, a jak tego ruchu jest za dużo to irytuje.

… ale wykorzystuj ruch i kolory w mądry sposób

Ruch można wykorzystać w inny sposób – niech na stronie poruszają się tylko te elementy, które są ważne dla realizacji naszego celu. Podobnie ma się sprawa z wykorzystaniem kolorów – strona powinna korzystać raczej ze stonowanych kolorów i co najmniej jednego bardziej wyrazistego.

Tym kolorem, który jest bardziej wyrazisty będziemy zaznaczać wszystkie elementy, na które chcemy zwrócić klientowi uwagę. Jeśli mocnym kolorem zaznaczymy przyciski i linki to użytkownicy częściej będą w nie klikać!

Strona internetowa dla firmy - skuteczna struktura

Strona www z chatem, Messengerem lub usługą call back

Szybki kontakt jest ważny, chat, Messenger, call back (czyli „zostaw numer, a my oddzwonimy”). Mamy do czynienia z różnymi typami klientów, jedni wolą zadzwonić, a inni napisać, dlatego poza mailem możesz zaproponować live chat z pracownikiem firmy. Taka relacja jest też mniej formalna. Dzięki temu pokażesz klientowi, że po drugiej stronie jest człowiek, który reprezentuje fajną, przyjazną firmę.

Chat na firmowej stronie internetowej

Dobrze wyeksponuj dane kontaktowe

W menu użylibyśmy stonowanych kolorów, ale przecież możemy tam umieścić numer telefonu i napisać go innym kolorem, tak aby się wyróżniał.

Zadbaj o wygodę klienta na Twojej stronie www

Często słyszysz te same pytania od klientów? Więc może panel najczęstszych pytań? (tzw. FAQ) To pomoże nie tylko odbiorcom, ale także Tobie, zaoszczędzisz czas na odpowiadanie każdemu osobno.

FAQ na stronie www dla firmy

Może system rezerwacyjny w salonie fryzjerskim zwiększy liczbę rezerwacji? Na pewno odciąży pracowników, bo jakaś część klientów będzie chcieć się szybko umówić na strzyżenie, bez dodzwaniania się czy pisania przez chat. Warto sprawdzić!

Strona internetowa dla firmy – propozycja dla Ciebie

To co napisałem w tym artykule to dopiero początek! Dla każdej branży / firmy, skuteczna strona będzie wyglądała inaczej, dlatego jeśli masz jakieś pytania lub chcesz porozmawiać o tym jak stworzyć skuteczną stronę dla Twojej firmy – pisz do mnie śmiało na – biuro@artyscireklamy.pl

autor: Patryk Janusz

Posted in

Inne wpisy:

Audyt strony internetowej – kuzniafotografii.pl

Audyt strony internetowej – uprawiaj.pl

Audyt strony internetowej: janewiczowka.pl

Ile kosztuje strona www? Tworzenie stron internetowych – cennik

Dlaczego Twoja strona www NIE SPRZEDAJE?

Strona internetowa dla firmy – czy warto? 11 powodów

Case study – jak znaleźć się w Top 3 Google? Na przykładzie fphbertom.pl

Firmowa strona internetowa – 6 rzeczy, które musisz wiedzieć

Responsywna strona internetowa. Czym jest i czy jej potrzebujesz?

Strona internetowa dla firmy. UWAGA 9/10 firm to olewa!

Współpraca

Zajmujemy się projektowanie i tworzenie stron internetowych, które pomogą Ci pozyskiwać nowych klientów szybciej, łatwiej i skuteczniej.