blog-TOP 9 powodów dlaczego twoja reklama nie działa.wyróżniające-min

TOP 9 powodów dlaczego twoja reklama nie działa

Doładowujesz konto reklamowe, Facebook pożera kolejne środki, a efektów nie widać? Reklama po prostu nie działa i chcesz już się poddać, spisać Facebook Ads na straty…

Poczekaj. Zastanów się jakie mogą być tego powody i co robią te wszystkie firmy, które na Facebooku opierają cały swój marketing.

Jest kilka najpowszechniejszych powodów nieskutecznej reklamy w tym portalu, dopóki się z nimi nie zapoznasz trudno oczekiwać super wyników.

Facebook Ads jest jak kostka Rubika – im więcej elementów ustawisz poprawnie, tym większą masz szansę na jednokolorową ściankę i efektywną kampanię.

1. Nie posiadasz przygotowanego lejka sprzedażowego

Trzeba pamiętać, że każdy człowiek przechodzi przez niemal identyczny proces zakupowy. Najpierw trzeba zbudować świadomość – pokazać odbiorcy, że może mieć jakiś problem czy potrzebę. W kolejnym etapie potencjalny klient ma już sprecyzowaną potrzebę, ale z całej konkurencji musi wybrać idealną firmę – Twoją! Tutaj warto pokazać korzyści wynikające ze współpracy, przedstawić pozytywne opinie i portoflio. Wtedy przychodzi ostatni krok – sprzedaż.

Ważne jest to, by na każdym z tych kroków dobierać odpowiednią formę i treść posta, a także nagłówki i Call To Action. Na przykład na pierwszym etapie nie możesz atakować komunikatem sprzedażowym. Proponuję raczej przygotowanie wartościowych materiałów informacyjnych.

To Ty prowadzisz klienta małymi krokami do zakupu. Oczywiście specyfika i długość kolejnych etapów może skrajnie się różnić. Inaczej kupuje się koszulkę, inaczej dom.

2. Wybierasz automatyczną optymalizację

Facebook podpowiada nam to co najlepsze… DLA NIEGO (może zdarzają się przypadki, w których podpowiada nam coś korzystnego, ale warto być czujnym!)

Jeśli mowa o optymalizacji budżetu, Facebook może zaproponować Ci optymalizację na poziomie kampanii. Wydaje się, że ułatwia to sprawę natomiast nie zawsze warto wtedy decydować się na kilka zestawów reklam (grup docelowych), ponieważ portal zauważając tańsze kliknięcia w posta – przeznaczy całą (lub większość) kwotę na ten zestaw. Nie przetestujesz, więc w ten sposób różnych grup. (na ten temat przygotujemy jeszcze osobny wpis).

Na ten moment pamiętaj, by w przypadku każdej możliwości automatycznej optymalizacji zastanowić się na czym naprawdę Ci zależy.

3. Masz nieprawidłowo skonfigurowany Piksel Facebooka lub w ogóle go nie posiadasz

Bez odpowiedniego narzędzia analitycznego trudno badać skuteczność reklam. Pixel Facebook jest właśnie takim narzędziem, bada działania podjęte przez użytkowników na Twojej stronie internetowej. Jego główne zastosowania to:

  • emisja reklam wśród właściwej grupy odbiorców
  • zwiększenie sprzedaży 
  • pomiar wyników reklam

Nowy Pixel daje zaawansowane możliwości monitorowania zdarzeń na stronie i sklepie oraz precyzyjną optymalizację konwersji w reklamie Dzięki jego właściwej konfiguracji Twoje reklamy będą skuteczniejsze, a kliknięcia tańsze.

4. Nie obserwujesz statystyk

Nawet najlepiej stargetowana grupa docelowa i najbardziej kreatywna kreacja reklamowa nie da Ci wiele korzyści jeśli nie obserwujesz statystyk i nie optymalizujesz reklam. Sam Menager Reklam pozwala na sprawdzanie jakie osoby najczęściej klikają w Twoje reklamy. Statystyki grup odbiorców dadzą Ci dużo danych na temat grupy docelowej, dzięki czemu możesz dostosować publikowane treści do odbiorców. Statystyki wyświetleń i wyników reklam to podstawa to prawidłowej optymalizacji kampanii.

Statystyki wykorzystuj oczywiście do wybierania najskuteczniejszych grup, kreacji reklamowych, nagłówków, przycisków itp.

W jaki sposób wybierać te najlepsze? Obserwuj przede wszystkim konwersje i współczynnik CTR. Konwersje dadzą Ci informacje o realnym wyniku reklamy, a CTR podpowie, czy reklama jest chętnie klikana.

5. Obserwuj zmiany w kampanii

Analiza wyników w Ads Manager jest kluczowa w optymalizacji oraz dalszym prowadzeniu kampanii.

Obserwując kampanie, sprawdzaj jak wyglądają wyniki reklam na przestrzeni kolejnych dni. Często jest tak, że Facebook najpierw wyświetla nasze reklamy tanio, a następnie przez kolejne dni podnosi koszty. Dlaczego tak jest? Trudno szukać logicznego wytłumaczenia. Można powiedzieć, że “Facebook podnosząc koszty testuje naszą cierpliwość” i szuka progu, przy którym zatrzymamy reklamę.

Dlatego warto sprawdzać czy przypadkiem reklamy, które przez pierwsze dni miały świetnie wyniki, rzeczywiście dalej utrzymują swoją skuteczność.

6. Promujesz przez przycisk: promuj post

Zaczynamy od tego najmniej prawdopodobnego. Skoro tu jesteś pewnie wiesz już, że rozwiązania automatyczne na Facebooku zwykle działają tylko na korzyść portalu.

Staraj się używać Menagera Reklam na Facebooku.
Chociaż w ostatnim czasie nieco się to zmieniło to wciąż w opcji Promuj Post możliwości konfiguracji kampanii jest znacznie mniej niż w Menagerze.

7. Wybierasz zły cel kampanii

Facebook pozwala na wybór jednego z trzech głównych celów reklamowych: Świadomość, Działania i Konwersja. Każdy z nich dzieli się na bardziej precyzyjne kategorie, takie jak m.in.: rozpoznawalność, zasięg, ruch, aktywność, wyświetlenia filmy, wysyłanie wiadomości, konwersje, sprzedaż z katalogu…

Bardzo wiele osób polega na tym etapie, bo nie każdy wie na czym dokładnie mu zależy w danej kampanii. Z braku pewności wybierane są cele, które pozwalają na uzyskanie dużej ilości reakcji czy komentarzy. Każdy chce mieć lajki. Pytanie po co? Jeśli zależy ci na szybkiej sprzedaży wybierz cel, który Cię do tego przybliży.

Zapoznaj się z celami reklamowymi jakie oferuje portal oraz ich specyfiką. Nie każdy nadaje się tak samo na danym etapie komunikacji.

 

Wybór celu kampanii jest jedną z najważniejszych czynności podczas tworzenia nowej kampanii reklamowej na Facebook’u.

8. Nie znasz swojej grupy docelowej lub nieprawidłowo ją targetujesz

Przedsiębiorcy często są przekonani, że doskonale znają swoją grupę docelową. Ustawiając reklamę stawiają na utarte schematy: osoby zainteresowane naszą branżą, zamożne, młode. A kluczem do sukcesu jest testowanie!

Warto na chwilę powstrzymać się od swoich przypuszczeń i zbadać kim tak naprawdę są osoby, które chętnie reagują na Twoje treści i je komentują. Jeszcze inne osoby mogą decydować się na zakup czy współpracę.

Polecamy skupić się na targetowaniu geograficznym i demograficznym, a także ustawianiu grup podobnych odbiorców. Wybór grupy docelowej po samych zainteresowaniach może być bardzo mylący. Mi na przykład wyświetlały się treści związane z serialem, którego wcale nie lubię, ale kilka razy zareagowałam na treść postów dotyczących tego serialu!

9. Nie testujesz różnych formatów reklamowych i rodzajów treści

Nie tylko na etapie ustawiania kampanii czy zestawu reklam można popełnić błąd. Samo tworzenie kreacji reklamowej jest kluczowe i na tym etapie można sobie także mocno zaszkodzić. Trudno obiektywnie określić jaka forma postów reklamowych działa najlepiej. Od lat najskuteczniejsze jest video, ale tzw. „zwykłe posty” z jedną grafiką również potrafią wykręcić super wyniki. Najważniejszy jest więc kontekst i to co preferuje Twoja grupa docelowa.

autor: Dorota Guzińska

Inne wpisy:

Chodźcie, jest debata – czyli skrzydlate słowa w reklamie.

Emocje ukryte w literach …

Audyt strony internetowej – kuzniafotografii.pl

Audyt strony internetowej – uprawiaj.pl

Audyt strony internetowej: janewiczowka.pl

Ile kosztuje strona www? Tworzenie stron internetowych – cennik

Dlaczego Twoja strona www NIE SPRZEDAJE?

Strona internetowa dla firmy – czy warto? 11 powodów

Case study – jak znaleźć się w Top 3 Google? Na przykładzie fphbertom.pl

Firmowa strona internetowa – 6 rzeczy, które musisz wiedzieć

Współpraca

Zajmujemy się projektowanie i tworzenie stron internetowych, które pomogą Ci pozyskiwać nowych klientów szybciej, łatwiej i skuteczniej.