fbpx

Jak stworzyć slogan reklamowy, który zostanie zapamiętany?

Trudno wyobrazić sobie świat bez reklam i chwytliwych sloganów. Niełatwo też dobry slogan stworzyć, zwłaszcza, jeśli marzymy o haśle, którym posłużą się kolejne pokolenia. Trafny slogan aż chce się pamiętać i powtarzać. Co też gdy słyszysz „para-pa-pa-paa” MC Donald’a dopowiadasz sobie „I’m lovin’ it”? Jeśli też tak masz, to wiesz jak potężne mogą być slogany i hasła reklamowe.

Obok tych nieudanych przechodzimy obojętnie lub mijamy je z nieco ironicznym uśmiechem, ale te udane zapadają nam głęboko w pamięci. Slogany towarzyszą firmie przez lata, dlatego należy upewnić się, że nasz slogan jest warty wypromowania, jeszcze zanim to zrobimy.

Slogan firmowy budzi wrażenie klientów

Czy wiesz,  że… slo­ganami posługi­wano się niegdyś na polu bitwy. Miały one na celu identyfikację i wywarcie odpowiedniego wrażenia. Można więc spostrzec, że przez minione stulecia nie zmieniło się wiele. Wciąż chcemy robić wrażenie… na konkurencji, a przede wszystkim na klientach!

Co prawda dzisiejszy „okrzyk wojenny” już nie odstrasza wrogów, ale przyciąga klientów. Niestety – osiąg­nię­cie odpowied­niej rozpoz­nawal­ności i sku­tecz­no­ści jest tak samo trudne dziś, jak i tysiąc lat temu. Wierzymy jed­nak, że z pomocą naszych wska­zó­wek jest to możliwe.

Jak wymyślić dobry slogan?

Tworzenie sloganu to zazwyczaj niewiele pracy i wiele pomysłów, konwencji… Jak wybrać ten najlepszy? Możesz odwołać się do tradycji i historii, albo wartości i zasad. Możesz obiecywać, wyjaśniać lub mówić kim jesteście i na czym się znacie. Faktem jest, że najczęściej nad prostym sloganem pracuje cały zespół marketingowy, a ich efekt końcowy niekiedy warty jest setki, jeśli nie tysiące złotych. Zastanawiasz się pewnie, jak osiągnąć sukces nie wydając połowy budżetu na trzy czy cztery słowa? Mamy na to przepis.

Jaka jest idealna długość sloganu firmowego

Najlepsze hasła reklamowe składają się z sześciu-siedmiu wyrazów. Niektóre ograniczają się nawet do dwóch lub trzech. Oczywiście zdarzają się wyjątki, ale krótsze slogany o wiele łatwiej zapadają w pamięć.

„Dobrze posiedzieć przy żubrze” – Piwo Żubr

Myśl nieszablonowo!

Nikogo nie zaskoczysz banalnym hasłem, które wymyślić może każdy. Jeśli z kolei nie zaskoczysz nikogo swoim sloganem, nie masz co liczyć, że zostanie on zapamiętany. Bądź oryginalny i nieszablonowy.

„Ooo, chipsy przyszły” – Chipsy Crunchips

Slogan musi być spójny z marką

Slogan musi być spójny z marką, produktem, a także z grupą odbiorców. Nie możesz pozwolić sobie na zbyt luźne hasło reklamowe i odwrotnie – zbyt “sztywny” slogan. Takie przypadki bywają całkowicie niezauważalne przez odbiorców.

„A świstak siedzi i zawija je w te sreberka” – Czekolada Milka

Niech slogan akcentuje Twoje mocne strony

Jeśli Twój produkt ma coś, czego nie ma konkurencja, powinieneś to zaakcentować. Zawsze znajdzie się coś, czym możesz się pochwalić. Wskaż więc główną korzyść wynikającą z zakupu właśnie u Ciebie.

„Marketing, który działa” – Artyści Reklamy

Wiarygodność sloganu firmowego

Nawet, jeśli Twój slogan będzie brzmiał świetnie a pozostanie niewiarygodny – nic z tego. Odbiorcy muszą uwierzyć w to, co napiszesz. Nie chodzi o to, aby podkreślać niewielkie rozmiary biznesu czy niewyróżniającą się jakość produktów, ale o to, aby nie przesadzać z koloryzowaniem.

„Tysiące powodów do podróżowania” – kolej Intercity

Slogan, który wchodzi do codziennego życia

Wiele slo­ganów jest dziś zna­nych nie­mal tak dobrze jak nazwy, któ­rym towa­rzy­szą. Pomaga tu zwię­złość, ale nie skra­canie hasła na siłę. Długie hasło może zawrzeć bar­dziej sug­esty­wną infor­ma­cję, która w prak­tyce okaże się trwalsza.

„No to Frugo!” – Napój Frugo

Slogan może wyolbrzymić korzyści produktu

Stawiając się w miejscu takiego klienta, pomyśl co chciałbyś zyskać i zastanów się, czy Twój slogan o tym mówi. Jeśli masz problem z wymyśleniem takiego sloganu to zrobimy sobie proste ćwiczenie.

Weź kartkę A4 i podziel ja na 3 kolumny. Po lewej wypisz cechy produktu (jedna pod drugą). W kolumnie środkowej wypisz korzyści, które dają te cechy. Teraz najważniejsze – wybierz 2-3 najważniejsze cechy produktu i w prawej kolumnie stwórz z nich coś abstrakcyjnego. W praktyce wygląda to tak:

  1. [cecha] mój produkt zawiera kofeinę 
  2. [korzyść] pobudza do działania/myślenia 
  3. [abstrakcja] mój produkt dodaje skrzydeł do pracy! 

„Redbull doda Ci skrzydeł!” – Napój energetyczny RedBull

Taki sam jak konkurencja, a jednak inny.

Bycie dobrym nie wystarcza. Bycie najlepszym też nie załatwia wszystkiego. Chodzi o wyróżnienie. Musimy podkreślić cechy inne, niż te u konkurencji.

„LOTem bliżej” – Linie lotnicze LOT

Mów tyle ile trzeba i ani słowa więcej

Slogan to kilka słów, które wyrazić muszą tyle, co płomienne przemówienie. Dobrze więc użyć powszechnie znanych pojęć i zwrotów. Powiedz wszys­tko, co trzeba, ale nic wię­cej.

„No i fajnie” – Restauracja McDonalds

Nowoczesny slogan firmowy

Dobrych, udanych sloganów reklamowych jest wiele. Dużo mniej jednak takich, które trwale wpisały się w codzienność przechodząc do mowy potocznej. Wśród tych najlepszych są i takie, które przez lata zbudowały swoją rozpoznawalność na całym świecie, również wśród klientów obcych marek lub osób mówiących w innym języku. Kojarzysz „Just do it!” od Nike’a?

Nowoczesny slogan firmowy należy rozumieć jako motto, krótki przekaz mówiący nieco o postawie firmy. Najczęściej występuje w bliskim towarzystwie logotypu, dlatego też warto wykorzystać jedno i drugie tworząc zgrany, marketingowy duet. Świetnie, jeśli będzie to wspólna całość, uzupełniająca się wzajemnie.

Zdobądź klienta przez dobry slogan!

Udany slogan podkreśli cechy charakterystyczne Twojej oferty. Tak jak logo, slogan jest narzędziem wprowadzającym klienta w Twój świat. Najistotniejszy krok na drodze jego tworzenia to podjęcie decyzji dotyczącej celu. Zastanów się więc, jakiej reakcji oczekujesz od przyszłego klienta? Zdecyduj do czego wykorzystasz te kilka słów? Do informowania, przekonywania czy wzbudzania ciekawości?

autor: Adam Śliwiński