fbpx

Podkręcanie zasięgów na Facebooku – jak działa algorytm Facebooka?

Myślisz i myślisz… co by tu dziś wrzucić fanapge? Wszyscy mówią, że fanpage to teraz przyszłość, z resztą sam widzisz, że Twoja konkurencja rozwija swoje fanpage’y, więc i Ty musisz! Przecież nie będziesz gorszy.

Szukasz w internecie darmowego zdjęcia, pobierasz, dodajesz jakiś filtr, obracasz, przycinasz. Gotowe! Może coś by napisać na tym zdjęciu? Tak! To jest myśl! Najlepiej pytanie bo to sprawia, że klienci chcą poznać odpowiedź i na pewno zasięg podskoczy!

Co dalej? Piszesz tekst, poprawiasz go, piszesz od nowa (przecież nie opublikujesz byle czego, prawda?), chcesz pokazać, że Twoja firma jest fajna – dodajesz emotki, starasz się rozbawić odbiorców. Tak! Mamy to! Post jest gotowy!

Publikujesz i… zasięg tego posta nie dobił nawet do 10% Twoich fanów na fejsie.

Straszne, co?

Facebook od lat ucina zasięgi postów.

Od kilku lat Facebook regularnie zmniejsza zasięgi postów, jeśli prowadzisz jakiś fanpage to na pewno widzisz to doskonale. Posty nie docierają do takiego grona odbiorców jak kiedyś, a więc nie wzbudzają już takiego zainteresowania jak wcześniej.

Dlaczego tak się dzieje?

Facebook to przede wszystkim portal społecznościowy.

Społecznościowy czyli taki, na którym to społeczność, czyli ludzie, są najważniejsi! Założenie jest jak najbardziej słuszne, prawda?

Jednak efektem tego założenia jest to, że Facebook ustawia swój algorytm w taki sposób aby był on jak najlepiej dostosowany do swojej społeczności, a to oznacza, że Facebook będzie wyświetlał Twoje posty, takim odbiorcom, którzy są w jakiś sposób związani z Twoją marką i reagują na Twoje posty.

Jak działa algorytm Facebooka?

Trochę upraszczając działa to tak, że publikujesz post, a Facebook wyświetla go tylko niewielkiej grupie Twoich odbiorców i czeka… czeka na reakcje ludzi. Jeśli Twój post podoba się odbiorcom, to znak dla Facebooka, że post jest po prostu fajny, więc Facebook będzie wyświetlał go dalej i dalej… tak to działa!

Efekt kuli śnieżnej w zasięgach fanpage’a

Wyobraź sobie, że zasięg Twojego posta to taka kula śnieżna, którą puszczasz z górki. Najpierw jest niewielka, ale gdy coraz więcej osób reaguje, to kula toczy się coraz szybciej i rośnie! Im więcej reakcji oraz im bardziej są one wartościowe tym większa będzie kula.

Cały szkopuł tkwi w tym, żeby tworzyć takie treści, na które odbiorcy chętnie reagują!

I tutaj pojawia się problem. Na początku roku Mark Zuckerberg wrzucił posta o nadchodzących zmiana w algorytmach. Aktualizacja sprawi, że zasięgi drastycznie spadną.

Ta zmiana szczególnie będzie dotyczyć tych fanpage’y, które:

  • działają na zasadzie „polub fanpage, polub post, skomentuj a coś dostaniesz” 
  • stosują clickbaitowe nagłówki kierujące do stron małej wartości 

W skrócie wszystkie posty, które wymuszają nienaturalne reakcje użytkowników czyli „oznacz znajomego, który (np. tak wygląda na piątkowej imprezie)” będą miały dużo mniejsze zasięgi.

Niestety, przy okazji oberwie się też innych fanpage’om, które takich praktyk nie stosują.

Jak tworzyć posty aby mieć znacznie większe zasięgi?

To problematyczne zagadnienie bo każdy fanpage działa na trochę innych zasadach. Jednak wciąż jest kilka uniwersalnych porad, które niemal zawsze działają i mogą podnieść zasięgi Twoich postów nawet o 500% bez wydawania pieniędzy na promocje.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Kliknij tutaj.

autor: Patryk Janusz