fbpx

Reklama na Facebooku vs Reklama w TV. Co lepsze?

Jeszcze 10 lat temu reklama kojarzyła się nam głównie z kilkunastoma sekundami zachęcania do zakupu w przerwie między ulubionym serialem telewizyjnym. Dziś jest inaczej. Reklamy otaczają nas zewsząd, są coraz ciekawsze, przyciągające uwagę i trafnie kierowane do zainteresowanych. Jej najnowocześniejsze formy widzimy na co dzień przeglądając Internet. Znanym każdemu globalnym nośnikiem reklamy szybko stał się Facebook.

Facebook kontra Telewizja. Kto wygra?

Przyjrzyjmy się porównaniu emisji tradycyjnej reklamy telewizyjnej i tej wirtualnej, zamieszczonej na popularnym portalu.

  • Gdzie reklama jest skuteczniejsza? 
  • Która z nich dociera do większej ilości odbiorców? 
  • Gdzie precyzyjniej dotrzemy do naszych odbiorców? 
  • I najważniejsze – ile to wszystko kosztuje?

Aktywni użytkownicy na Facebooku vs najwyższa oglądalność w TV

Facebook: 16 mln aktywnych użytkowników; Telewizja: 7 mln najwyższej oglądalności

Odpowiedz nasuwa się sama. Ponad dwukrotnie więcej potencjalnych odbiorców zrzesza platforma Zuckerberga. Na jego korzyść przemawia również fakt zaangażowania odbiorcy w przyswajanie treści. Zwróćmy bowiem uwagę, że o ile telewizję da się „oglądać” gotując, sprzątając lub nawet ucinając popołudniową drzemkę w fotelu, o tyle Facebook wymaga od użytkownika mniej lub bardziej świadomego przesuwania newsfeedu.

To jeszcze nie wszystko! Portal pozwala na skierowanie reklamy do bardzo precyzyjnego grona osób, podczas gdy emitując spot w TV możemy jedynie domyślać się, kto zasiądzie po drugiej stronie ekranu.

Ile czasu spędzamy nad konkretnym medium?

Telewizja: 4 h 36 min dziennie; Facebook: 50 min dziennie

Tutaj punkt dla telewizji. Jak widać tradycyjne media nadal godnie bronią tytułu „złodzieja czasu”, jednak tendencja ta może ulec zmianie. Okazuje się, iż najnowsze prognozy przewidują nawet 20%-owy wzrost w przypadku Facebooka, podczas gdy statystyki dotyczące telewizji niezmiennie od lat przewidują wahania w granicach kilku procent.

Minimalne koszty reklamy

Facebook: od 2 zł; Telewizja: od około 19 000 zł

To miażdżąca różnica która jednocześnie stwarza i odbiera szansę na reklamę firmom z mniejszym budżetem. Stwarza, ponieważ na symboliczne opłaty rzędu 2zł/dziennie stać będzie każdego. Odbiera – bo nie każdy z kolei będzie skory zapłacić blisko dwadzieścia tysięcy za pół minuty niepewnej reklamy emitowanej w najgorszym czasie antenowym. Warto dodać, iż dotarcie do wspomnianych wcześniej 7mln widzów będzie nas kosztowało nieco więcej, bo blisko… 100 000zł. Facebook za te pieniądze pomoże Ci przenosić góry.

Koszt dotarcia do 10 000 odbiorców

Facebook: około 110 zł; Telewizja: około 139 zł

Zważywszy na przedstawione dotychczas statystyki, tutaj różnica wydaje się stosunkowo niewielka. Może warto więc dopłacić te niecałe 30zł i zareklamować się tradycyjny sposobem, zwłaszcza, że telewizję ogląda się ponad pięć razy dłużej?

Może… o ile mamy kilkanaście tysięcy złotych. Większość małych i średnich firm nie dysponuje takimi budżetami na reklamę. Z tej perspektywy Facebook wygląda po prostu korzystniej. Zastanawiałeś się, do ilu odbiorców dotrzesz za tę kwotę na Facebooku? Sprawdź poniżej.

Do ilu unikalnych odbiorców dotrzemy za 19 000 zł?

Facebook: do około 1 730 000 odbiorców; Telewizja: do około 1 370 000 odbiorców

Tym sposobem dochodzimy do sedna sprawy. Każda forma reklamy jest dobra, a narzędzia do wypromowania swojego produktu są wokół nas – nie tylko za szklanym ekranem komputera czy telewizora. Jeśli jednak kiedykolwiek zastanawiałeś się nad którąś z powyższych for reklamy, a spór pomiędzy „tradycją” i nowoczesnością nie daje Ci spać, znalazłeś odpowiedź. Facebook to lider w dziedzinie marketingu. Gigant, który nieustannie wzrasta, dostarcza nowych możliwości i zawsze jest na czasie – bo sam stał się wyznacznikiem aktualnych trendów.

Interesuje Cię jak tanio i skutecznie reklamować się na Facebooku? Napisz na biuro@artyscireklamy.pl, chętnie pomożemy! 😉

autor: Adam Śliwiński