Responsywna strona internetowa. Czym jest i czy jej potrzebujesz?

Dobra strona internetowa to nie tylko biznesowa podstawa funkcjonowania w sieci, ale także punkt wyjścia większości działań marketingowych. To narzędzie do pozyskiwania nowych, wartościowych klientów. Jeśli jednak o klientach mowa, należy pamiętać, że czasy przeglądania stron internetowych jedynie za pomocą komputera czy laptopa minęły bezpowrotnie. Ponad 20 milionów użytkowników mobilnych w Polsce dobitnie to udowadnia – czas najwyższy przystosować się do otaczających realiów!

Responsywna strona internetowa – co to właściwie oznacza?

W dobie, gdy jeden klient korzysta z wielu urządzeń do przeglądania Internetu, a robi to zarówno na komputerze, telefonie i tablecie, warto by nasza witryna dostosowywała się automatycznie do każdego urządzenia. Takie właściwości ma strona responsywna. Taką stronę najprościej można opisać jako stronę, która automatycznie dostosowuje się do rozdzielczości każdego urządzenia.

Tworzenie responsywnych stron internetowych, czyli technika RWD

Responsive Web Design (RWD) to nic innego, jak projektowanie strony internetowej, na której wszystkie treści (tekst, zdjęcia, ikony itd.) skalują się tak, aby dobrze wyglądały i były wygodne w odbiorze na każdym urządzeniu (telefon, tablet, komputer). Strony responsywne cechuje uniwersalność, czego dowodem jest ich przejrzysty wygląd na smartfonie czy tablecie.

Stworzenie witryny w oparciu o zasady RWD pozwala jej automatycznie dopasować się do dowolnej wielkości ekranu, niezależnie od tego, czy będzie to smartfon z kilkucalowym wyświetlaczem, czy dwa razy większy tablet. Warto zaznaczyć, że takie rozwiązanie gwarantuje nam olbrzymią swobodę w zarządzaniu stroną. Jeden przekaz może być bowiem kierowany do wszystkich użytkowników.

Jak sprawdzić czy moja strona internetowa jest responsywna?

Najprościej otworzyć ją na smartfonie i sprawdzić czy:

  • wszystkie elementy są czytelne? 
  • możesz przeczytać tekst bez powiększania ekranu? 
  • czy zdjęcia dobrze się dopasowują? 
  • czy ikony i inna grafika jest odpowiednich wymiarów?

Czy naprawdę potrzebujesz responsywnej strony internetowej?

Jak często przeglądasz internet na tablecie lub telefonie? Codziennie? (Ja też.) Skoro tak, to Twoi klienci także codziennie korzystają z urządzeń mobilnych do przeglądania internetu.

Jak to wygląda w statystykach? Łączna liczba internautów w Polsce wynosi blisko 28 milionów, z czego ponad 21 milionów przegląda internet za pomocą urządzeń mobilnych. To 75% wszystkich użytkowników, czyli 3 na 4 osoby korzystają z urządzeń mobilnych do przeglądania internetu.

A jeśli się reklamujesz… to tracisz!

W jaki sposób? Ponad 61% właścicieli tabletów i smartfonów deklaruje, że jeśli wejdzie na nieresponsywną stronę to… natychmiast ją opuszcza. Oznacza to, że w jeśli nie masz odpowiedniej strony www to tracisz… połowę odwiedzających i to od razu!

Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ mamy tak ogromny dostęp do informacji, firm, usług i produktów, że jak coś nam nie odpowiada (w tym wypadku strona www), to wygodniej jest nam przejść na inną stronę www, niż męczyć się na obecnej – nieresponsywnej stronie.

Ile kasy tracisz, jeśli przeznaczasz na reklamę strony nieresponsywnej 2 000 zł miesięcznie

Dla przykładu – jeśli wydajesz 2 000 zł miesięcznie na reklamę, która pozyskuje 2 000 wejść na stronę. W tym jest 1 500 użytkowników urządzeń mobilnych, a 61% z nich od razu opuszcza Twoją stronę to 1500*61% = 915. Czyli pozyskujesz 2000 wejść na stronę, a prawie połowa z tych osób w ogóle nie zobaczy Twojej oferty! Wydajesz 2 000 zł na reklamę, a z tego aż 915 zł wyrzucasz w błoto.

Lekceważenie dostosowania strony internetowej do wyświetlania jej na mniejszych ekranach jest ogromnym (i kosztownym!) błędem.

Responsywna strona internetowa lepiej się pozycjonuje w Google

Posiadanie strony responsywnej staje się opłacalne nie tylko ze względu na ułatwienie użytkowania klientom, ale także z uwagi na politykę Google, który znacznie lepiej pozycjonuje witryny RDW. Zapamiętaj, że wszelkie sklepy internetowe, blogi i portale, które są oparte na tej nowoczesnej technologii, będą wyświetlać się na wyższych pozycjach, niż ich konkurencyjne i nieresponsywne odpowiedniki.

Dzięki responsywnej stronie www oraz dobrej optymalizacji SEO, jeden z naszych klientów znalazł się w TOP10 Google na kilka fraz kluczowych.

Responsywna strona internetowa to przede wszystkim wygoda dla klientów, co oznacza, że odbiorcy chętniej będą spędzali czas na Twojej stronie internetowej. Takie rozwiązanie daje im możliwość pełnego wykorzystania możliwości każdego z urządzeń, z których korzystają na co dzień. Nowoczesne, responsywne strony internetowe to obecnie konieczność, a przynajmniej jest to konieczność dla firm, które chcą prowadzić skuteczne działania w internecie.

Przestarzałe strony www = mniejsza liczba odwiedzin strony

Chcesz o coś dopytać?

Śmiało, napisz do nas na: biuro@artyscireklamy.pl, chętnie Ci pomożemy. Natomiast jeśli interesuje Cię stworzenie lub modernizacja strony internetowej, odsyłam Cie do oferty tworzenia skutecznych stron www.

autorzy: Adam Śliwiński i Patryk Janusz