fbpx

Strona internetowa dla firmy. UWAGA 9/10 firm to olewa!

Strona internetowa dla firmy to forma reklamy swojej działalność. Wielu właścicieli firm z takim przekonaniem zleca przygotowanie strony internetowej. Dopiero po jakimś czasie okazuje się, że przez stronę internetową nie trafiło do firmy nawet kilku klientów. Może w Twoim wypadku jest inaczej, ale niestety to właśnie z takim scenariuszem spotykam się najczęściej.

Dlaczego tak się dzieje?

Powód jest prosty – strona nie realizuje żadnego celu.

Strona internetowa dla firmy MUSI MIEĆ SWÓJ CEL

Zanim przystąpimy do projektowania strony internetowej zastanawiamy się nad jej celem. Najczęściej (chociaż nie zawsze!) celem strony jest „pozyskiwanie klientów”. Inne przykładowe cele stron to: budowanie zaufania, generowanie leadów, pozyskiwanie zapisów do newslettera itd. Natomiast je omówię przy innej okazji, więc wróćmy do tego „pozyskiwania klientów”. To jak najbardziej biznesowo słuszny cel, ale… mimo wszystko jest dość rozmyty.

Dlaczego uważam, że „pozyskiwanie klientów” to rozmyty cel?

Każda firma pozyskuje klientów na różne sposoby, każda firma ma inny lejek sprzedażowy. Inaczej pozyskuje się klientów dla gabinetu fryzjerskiego, inaczej dla firmy sprzedającej ciągniki, a jeszcze inaczej dla restauracji włoskiej. Wynika to z tego, z tego, że:

  • po pierwsze – mogą to być kompletnie różni klienci, mający odmienne różne potrzeby i problemy.
  • po drugie – sama oferta się różni. Klienci kupujący traktor zwracają uwagę na inne elementy, niż wtedy kiedy zamawiają pizze. To akurat dość skrajny przykład, ale zobacz – nawet kiedy klient kupuje samochód dostawczy, to zwraca uwagę na inne cechy, niż gdy wybiera samochód osobowy, pomimo tego, że to podobna kategoria produktów.

Dlatego cały proces pozyskiwania klientów należy rozbić na mniejsze elementy i zastanowić się co klient musi wiedzieć i zrobić zanim coś od nas kupi. Rozbicie lejka sprawi że, zwrócisz uwagę na pewne elementy i to te elementy uwypuklisz na swojej firmowej stronie internetowej.

Tworzenie stron internetowych, które pozyskują nowych klientów.

Aby lepiej zobrazować to o czym mówimy, przerobimy przykładowy biznes. Załóżmy, że będzie to salon fryzjerski.

W jaki sposób salon fryzjerski pozyskuje nowych klientów? Wpadają mi takie pomysły do głowy:

  • roznoszenie ulotek z promocją 
  • prowadzenie fanpage na Facebooku, Instagramie i innych social media 
  • może reklama w AdWords 
  • polecenia zadowolonych klientek 
  • rożne kupony, vouchery, Groupon i inne podobne portale 
  • reklame na witrynie, potykacze itp. 

Drugim krokiem jest kontakt klienta z salonem. Kiedy reklama trafi na zainteresowanego klienta, to kontaktuje się on z salonem, aby umówić się na strzyżenie.

Trzecim krokiem jest realizacja usługi.

Natomiast czwartym krokiem, który pomija zdecydowana większość salonów fryzjerskich jest upselling (mój fryzjer też to pomija, Twój prawdopodobnie także!). O wykorzystaniu upsellingu i zwiększaniu wartości pojedynczego klienta będzie osobny artykuł. Teraz skupmy się na tym jak wykorzystać stronę internetową firmy, do sprzedaży.

Proces sprzedaży i obsługi klienta w tym salonie wygląda tak:

Jak świadomie wykorzystać stronę internetową firmy w lejku?

Skoro wiemy, że w tym wypadku, kluczowym elementem w pozyskaniu nowego klienta jest KONTAKT z firmą, to nasze działania muszą mocno zachęcać klienta do tego kontaktu. Jednak jak taką wiedzę, przełożyć na firmową stronę internetową?

Zacznijmy od wyskakującego okienka pop-up. Pomimo tego, że tego rodzaju okienka mogą irytować, to jednak są niesamowicie skuteczne. W okienku ustawiamy promocję na pierwszą wizytę oraz krótki formularz kontaktowy i numer telefonu. Dla wzmocnienia efektu można promocję ograniczyć czasowo (np. 5 minut) lub ilościowo (np. zostały nam dziś tylko 2 vouchery).

Jak powinien działać pop-up? Ustaw okienko tak aby:

  • Pojawiało się po np. 60 sekundach przebywania na stronie – w ten sposób odrzucimy osoby, które tylko przeglądają naszą stronę, a trafimy do osób, które czytają ofertę i są zainteresowane, a mogą tylko potrzebować bodźca do umówienia się na wizytę. 
  • Pojawiało się przy próbie wyjścia użytkownika ze strony – skoro planuje wyjść, to jest to ostatnia szansa, aby tego klienta spróbować przekonać do naszej usługi. 
  • Nie pojawiało się w ciągu np. 5 kolejnych dni, temu samemu klientowi. 

Tym prostym trikiem zwiększymy ilość osób, które będą kontaktować się z firmą.

Skuteczna firmowa strona internetowa, o co jeszcze warto zadbać?

Skoro ustaliliśmy, że dla tego gabinetu fryzjerskiego najważniejsze jest przekonanie klienta do kontaktu z firmą, to warto zadbać także o inne elementy strony internetowej i podporządkować je temu celowi.

Twoja strona www musi być przejrzysta i czytelna

Przejrzysty układ, czytelne menu, stonowane kolory. Twórz proste menu i opisuj konkretne zakładki w zrozumiały sposób. Na naszym przykładzie – ja wiem, co to jest RWD, ale wiem, że moi potencjalni klienci – niekoniecznie. Z tego powodu na stronie zamiast „tworzymy strony w technologii RWD” piszę,  że „Twoja strona będzie dobrze wyglądała zarówno na komputerze jak i na telefonie”.

Nie rozpraszaj uwagi klienta…

Nie korzystaj z denerwujących, pstrokatych banerów i animacji we flash’u, które rozpraszają i odwracają uwagę klienta. Nasz wzrok wychwytuje każdy ruch, a jak tego ruchu jest za dużo to irytuje.

… ale wykorzystuj ruch i kolory w mądry sposób

Ruch można wykorzystać w inny sposób – niech na stronie poruszają się tylko te elementy, które są ważne dla realizacji naszego celu. Podobnie ma się sprawa z wykorzystaniem kolorów – strona powinna korzystać raczej ze stonowanych kolorów i co najmniej jednego bardziej wyrazistego.

Tym kolorem, który jest bardziej wyrazisty będziemy zaznaczać wszystkie elementy, na które chcemy zwrócić klientowi uwagę. Jeśli mocnym kolorem zaznaczymy przyciski i linki to użytkownicy częściej będą w nie klikać!

Strona www z chatem, Messengerem lub usługą call back

Szybki kontakt jest ważny, chat, Messenger, call back (czyli „zostaw numer, a my oddzwonimy”). Mamy do czynienia z różnymi typami klientów, jedni wolą zadzwonić, a inni napisać, dlatego poza mailem możesz zaproponować live chat z pracownikiem firmy. Taka relacja jest też mniej formalna, można pokazać klientowi, że po drugiej stronie jest człowiek, który reprezentuje fajną, przyjazną firmę.

Dobrze wyeksponuj dane kontaktowe

W menu użylibyśmy stonowanych kolorów, ale przecież możemy tam umieścić numer telefonu i napisać go innym kolorem, tak aby się wyróżniał.

Zadbaj o wygodę klienta

Często słyszysz te same pytania od klientów? Więc może panel najczęstszych pytań? (tzw. FAQ) To pomoże nie tylko odbiorcom, ale także Tobie, zaoszczędzisz czas na odpowiadanie każdemu osobno.

Może system rezerwacyjny w salonie fryzjerskim zwiększy liczbę rezerwacji? Na pewno odciąży pracowników, bo jakaś część klientów będzie chcieć się szybko umówić na strzyżenie, bez dodzwaniania się czy pisania przez chat. Warto sprawdzić!

Strona internetowa dla firmy

To co napisałem w tym artykule to dopiero początek! Dla każdej branży / firmy, skuteczna strona będzie wyglądała inaczej, dlatego jeśli masz jakieś pytania lub chcesz porozmawiać o tym jak stworzyć skuteczną stronę dla Twojej firmy – pisz do mnie śmiało na – biuro@artyscireklamy.pl

autor: Patryk Janusz